خطر افتادن از چاله به چاه

داغ شدن بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس؛

باز هم استقلال و پرسپولیس و باز هم داغ شدن بحث واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی؛ موضوعی تکراری که هر از چند گاهی در رسانه ها برجسته شده و به دغدغه افکار عمومی تبدیل می شود

باز هم استقلال و پرسپولیس و باز هم داغ شدن بحث واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی؛ موضوعی تکراری که هر از چند گاهی در رسانه ها برجسته شده و به دغدغه افکار عمومی تبدیل
می شود.
 جالب اینکه بحث خصوصی سازی، اغلب موارد در زمان سر ریز بحران های مالی این دو باشگاه مطرح شده و به عنوان تنها راه موجود برای پایان چالش های مالی استقلال و پرسپولیس یاد  می شود.
 اما واقعیت ماجرا چیست؟ آن چیزی که به عنوان خصوصی سازی درسال های گذشته تجربه شده، واگذاری دارایی های ملی به بخش غیر دولتی با قیمت ارزان و به ناکارآمد ترین افراد بوده که حاصل چنین روندی، نابودی سرمایه های ملی و به زوال رفتن مولدترین بخش های اقتصادی بوده است.
طبق آمارهای رسمی، بالای 70 درصد پروژه های خصوصی سازی در ایران ناموفق بوده و همین امر مشخص می کند که طی کردن این مسیر برای دو باشگاه پرطرفدار کشور چه سرنوشت خطرناکی در پی خواهد داشت.
 اما راه حل برون رفت استقلال و پرسپولیس از این بن بست چیست؟ آیا آلترناتیوی برای جدایی این دو باشگاه از دولت و طی نکردن مسیر شکست خورده خصوصی سازی فعلی وجود دارد؟ با توجه به شرایط فعلی، بر کسی پوشیده نیست که دولت توان اداره و بر عهده گرفتن هزینه های این دو باشگاه را ندارد و به دنبال عدم تصدی گری خود بر استقلال و پرسپولیس است.
 اما راه حل دقیقا بر عهده خود دولت است و صرف واگذاری دردی را درمان نخواهد کرد. راه حل مناسب فعلی، کمک دولت به این دو باشگاه برای تبدیل شدن به برندهای صنعتی - اقتصادی
است.
 دولت می تواند با اعطای وام های بلند مدت و کم بهره، از برند این دو باشگاه برای تبدیل به قطب های صنعتی استفاده کند و با ایجاد شرایط پایدار مالی، سهام این دو باشگاه را در بورس و در قالب
سهم های خرد واگذار کند.
بدین ترتیب روند شکست خورده گذشته تکرار نمی شود و علاوه بر این، پتانسیل عظیم اقتصادی در قالب واحدهای تولیدی ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال، این دو باشگاه می توانند با توجه به هواداران پرشمار و بازار عظیم مصرف، وارد چرخه تولید پوشاک و لوازم ورزشی شوند و علاوه بر تامین هزینه های مالی، صادرات ملی و اشتغال زایی به ارمغان بیاورند.
 اما پا گذاشتن در این عرصه، نیازمند کمک مالی دولت و اعطای وام های دراز مدت است و بدون این کار، استقلال مالی این دو باشگاه امکان پذیر نیست. دولت باید توجه داشته باشد که خصوصی سازی شکست خورده در ایران، خطر افتادن استقلال و پرسپولیس از چاله به چاه را به دنبال خواهد داشت.