میز خبر

۰

بانک مرکزی مکلف شد؛
۱۲۰۰ میلیارد تومان به تنظیم بازار محصولات دامی اختصاص می یابد
بانک مرکزی موظف به اعطای تسهیلات ۱۲۰۰ میلیارد تومانی به شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تنظیم بازار محصولات دامی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری مصوبه هیئت دولت که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اختصاص تسهیلات ۱۲۰۰ میلیارد تومانی از سوی بانک‌های عامل به شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار محصولات دامی به تصویب رسیده بود را به رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی ابلاغ کرد.
شرکت پشتیبانی امور دام موظف شد تا این ۱,۲۰۰ میلیارد تومان را به عنوان رقم مابه التفاوت (زیان) نرخ خرید تضمینی محصولات دامی خریداری شده از دامداران با نرخ فروش این محصولات در بورس کالا، به مصرف برساند.

ترکمنستان تا پایان اردیبهشت‌ماه هیچ کالایی را نمی‌پذیرد؛
 در تجارت با آسیای میانه با مشکل روبه‌رو هستیم
عضو هیئت مدیره اتاق ایران و ترکمنستان گفت‌: متاسفانه به دلیل ممنوعیت ورود به ترکمنستان در ورود به کشورهای قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان نیز مشکل پیدا کرده‌ایم.رحمان قره باش در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه از زمان شروع کرونا در ایران کشور ترکمنستان مرزهایش را با ایران بسته است، گفت: این کشور در حال حاضر نیز اعلام کرده است که تا پایان اردیبهشت ماه هیچگونه ناوگان و ورود کالا از همسایگانش را نخواهند پذیرفت.
وی افزود: از طریق وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و معاونت امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران، رایزنی‌ها و مکاتباتی صورت گرفت و تلاش داریم با تعامل مسئولین کشور ترکمنستان، این مشکل را حل کنیم.
قره باش تشریح کرد: به خاطر اعتمادسازی از نمایندگان وزارت امور خارجه و کارشناسان وزارت کشاورزی کشور دوست و همسایه ترکمنستان دعوت کردیم از امکانات بهداشتی و قرنطینهای مبادی ورودی کشورمان به ترکمنستان بازدید و به کالاهای ورودی توسط بازرسان آن کشور نظارت کنند.وی با تاکید بر اینکه کشور ترکمنستان مانند بسیاری از کشورها دارای استقلال سیاسی است، گفت: قطعاً برخی تصمیماتی در کشور ترکمنستان گرفته می‌شود و ما به دلیل همجواری با آن موظف به رعایت آن هستیم.
وی ادامه داد: ترکمنستان تاکنون اجازه ورود هیچ کالایی حتی به صورت ترانزیت را به ما نداده است و ما از قوانین این کشور تبعیت می‌کنیم، اما درصدد هستیم تا لوازم مورد نیاز مصرفی مانند؛ میوه و تره‌بار را به آن صادر کنیم.عضو هیئت مدیره اتاق ایران و ترکمنستان با اشاره به اینکه کشور ترکمنستان یک کشور آسیای میانه‌ای است، گفت: متاسفانه به دلیل ممنوعیت ورود به ترکمنستان در ورود به کشورهای قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان نیز مشکل پیدا کرده‌ایم.

از سوی شرکت بازرگانی دولتی؛
جزییات قیمت تمام شده‌ شکر اعلام شد
شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه‌ای با اشاره به تامین بودن کالاهای اساسی کشور از جمله برنج، روغن و شکر در شرایط تحریم، جزئیات قیمت تمام شده‌ شکر را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت بازرگانی دولتی ایران در این اطلاعیه قیمت‌ شکر وارداتی با ارز نیمایی (خرید ۱۵ اسفندماه ۹۸) و جزئیات قیمتی خریدهای فعلی (دوم اردیبهشت ماه ۹۹) و محاسبات قیمت تمام شده‌ شکر را که توسط انجمن صنایع قند و شکر ایران محاسبه شده تشریح کرد.
جزئیات محاسباتی قیمت شکر وارداتی با ارز نیمایی که در اسفندماه سال قبل وارد و اکنون در بازار شکر در حال مبادله است به این شرح است: ارزش شکر خام در بنادر کشور با قیمت ۴۹ هزار و ۹۹۳ ریال،  هزینه گمرکی ، انبارداری و بارگیری چهار هزارو ۵۹۲ ریال، هزینه های‌عملیات بانکی و ثبت سفارش، مجوزهای بهداشتی، دستمزد تصفیه ۶ هزار و ۲۴۱ ریال، قیمت تمام شده‌ هرکیلوگرم ۶۰ هزار و ۸۲۶ ریال، قیمت فروش هرکیلوگرم شکر سفید درب کارخانه تصفیه‌کننده‌ شکر در مرکز کشور با ۱۰ درصد سود  ۶۶ هزار و ۹۰۸ ریال است.
مقدار ۱۲۳ هزار تن شکر از ابتدای سال ۱۳۹۹ وارد کشور و  پس از ترخیص برای تصفیه به کارخانجات حمل شده است و درب کارخانجات تصفیه شکر با قیمت ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.
برآورد قیمت‌های شکر سفید حاصل از شکر خام وارداتی با ارز نیمایی در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ با لحاظ کاهش قیمت‌های جهانی ارزش شکر خام در بنادر کشور ۳۹ هزار و ۲۵۶ ریال، هزینه‌های گمرکی، انبارداری، ترخیص و بارگیری چهار هزار و ۴۱ ریال، هزینه‌های‌ عملیات بانکی و ثبت سفارش، مجوزهای بهداشتی، دستمزد تصفیه و ضایعات پنج هزارو ۶۵۲ ریال، قیمت تمام شده‌ هرکیلوگرم درب کارخانه ۴۸ هزار و ۹۴۹ ریال، قیمت فروش هرکیلوگرم شکر سفید درب کارخانه تصفیه‌کننده‌ی شکر در مرکز کشور با ۱۰ درصد سود ۵۳ هزار و ۸۴۴ ریال است.
طبق آمارها به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی، قیمت خریدهای فعلی حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد داشت که در صورت ثبات این قیمت جهانی و انجام واردات و حمل به کارخاجات تصفیه‌کننده‌، شکر استحصالی عرضه شده به بازار، به قیمت‌های فوق خواهد بود.

سومین خط حمل و نقل دریایی ایران و عمان به زودی راه اندازی می‌شود
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روابط تجاری دو کشور ایران و عمان، از راه‌اندازی سومین خط حمل و نقل دریایی میان   بندر جاسک و بنادر عمان طی روزهای آینده خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت، حمید زادبوم اظهار داشت: در راستای توسعه و گسترش سطح مراودات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشور عمان، با پیگیری‌های به عمل آمده، سومین خط حمل و نقل دریایی بین بندر جاسک و بنادر عمان ظرف چند روز آینده افتتاح خواهد شد.وی با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، بر توسعه و تعمیق روابط تجاری ایران و عمان تأکید کرد و گفت: در فروردین‌ماه سال‌جاری، دو خط حمل و نقل کانتینری در مسیرهای بندرعباس به بنادر سلطان قابوس و بندر السویق عمان برقرار شد که عمده محموله‌های آن مواد غذایی، محصولات کشاورزی و میوه و تره‌بار است.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: راه‌اندازی خطوط حمل و نقل مستقیم بین دو کشور ایران و عمان در راستای تفاهمات به عمل آمده در آخرین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است و کاهش فاصله، کاهش زمان رسیدن محموله‌ها و کاهش قابل ملاحظه هزینه‌های حمل و نقل از مزایای خطوط حمل و نقل مستقیم  بین دو کشور به شمار می‌رود.