نگاه پتروپارس به افزایش ضریب بازیافت آزادگان جنوبی معطوف باشد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به پیشرفت حدود ۶۷ درصدی کار در فاز نخست توسعه میدان آزادگان جنوبی، گفت: انتظار است پتروپارس ضمن تکمیل بخش باقی‌مانده توسعه طرح، به موضوع افزایش ضریب بازیافت این میدان توجه ویژه‌ای داشته باشد.


مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به پیشرفت حدود ۶۷ درصدی کار در فاز نخست توسعه میدان آزادگان جنوبی، گفت: انتظار است پتروپارس ضمن تکمیل بخش باقی‌مانده توسعه طرح، به موضوع افزایش ضریب بازیافت این میدان توجه ویژه‌ای داشته باشد.
به گزارش خبرنگار شانا، تورج دهقانی  در آیین امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی، این میدان را نماد توسعه در بخش بالادستی صنعت نفت و مهم‌ترین میدان نفتی در حال توسعه کشور خواند و گفت: این میدان حجم عظیمی از ذخایر نفت کشور را در خود جای داده است.
وی با اشاره به اینکه آزادگان جنوبی فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است، افزود: به دنبال بیش از چهار سال تعلل پیمانکار خارجی توسعه این میدان، وزارت نفت در سال ۹۳ تصمیم گرفت به همکاری با این شرکت در میدان آزادگان جنوبی خاتمه دهد و ادامه کار را از طریق شرکت‌های ایرانی دنبال کند.
دهقانی با اشاره به نقدهایی که گاه نسبت به این سیاست وزارت نفت مطرح شد، توضیح داد: سال ۸۸، سه قرارداد نفتی برای توسعه میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران با شرکت‌های چینی امضا شد که نتیجه عملکرد در دو میدان آزدگان شمالی و یادآوران مطلوب بود، اما در آزادگان جنوبی که عمده ذخایر نفتی ما قرار دارد، عملکرد خوبی حاصل نشد. پرسش کلیدی این است که چرا این اتفاق افتاد و پاسخ آن هم روشن است. در غرب کارون، هر چه به سمت شمال می‌رویم، لایه سروک که لایه سنگینی است قرار دارد. فشار مخزن در این بخش کم، سنگ مخزن عمدتاً هتروژن و ریسک حفاری چاه و تولید در آن زیاد است.
وی ادامه داد: به این ترتیب فکر می‌کنم اگر در سال ۹۳ همکاری با شرکت چینی را در این میدان متوقف نمی‌کردیم، همچنان در حال مذاکره بودیم و در بهترین حالت مجبور می‌شدیم قرارداد را به نفع چینی‌ها تعدیل کنیم، بنابراین تصمیم وزارت نفت برای پایان همکاری با طرف چینی در آن زمان، اقدام هوشمندانه‌ای بود.
دهقانی درباره هزینه‌کرد توسعه آزادگان جنوبی با اتکا به ظرفیت‌های ایرانی هم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه یک واحد ظرفیت تولید این میدان گاه یک‌سوم هزینه در میدان‌های مشابه است و در این طرح، هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ زمان‌بندی اجرا، رکوردهای بسیار خوبی به
ثبت رسیده است.
به گفته وی، پس از آغاز توسعه آزادگان جنوبی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، بعضاً تعداد دکل‌های فعال در این میدان به ۲۰ دستگاه و در مقاطعی تعداد حلقه‌ چاه‌های حفاری‌شده در یک سال به بیش از ۳۵ حلقه چاه می‌رسید.