جهانگيري: وزارت امور خارجه بايد از پشتوانه قوي برخوردار باشد

معاون اول رييس جمهوري با بيان اينکه برخي با شعار عزت، حکمت و مصلحت شعاري برخورد مي‌کنند، گفت: وزارت امور خارجه براي پيگيري و اجراي کارهاي حساس بايد از پشتوانه قوي برخوردار باشد.

 

    معاون اول رييس جمهوري با بيان اينکه برخي با شعار عزت، حکمت و مصلحت شعاري برخورد مي‌کنند، گفت: وزارت امور خارجه براي پيگيري و اجراي کارهاي حساس بايد از پشتوانه قوي برخوردار باشد.

    به گزارش ايرنا ، اسحاق جهانگيري در نشست با مديران ارشد وزارت امور خارجه گفت: کرونا تغيير عمده‌اي در فعاليت‌هاي وزارت امور خارجه ايجاد کرده است. دکتر ظريف که عمدتا در سفر بودند و ما توفيق کمتري براي ديدن ايشان داشتيم، امروز بيشتر در ايران هستند.

    وي با بيان اينکه در برابر تهديد کرونا بايد برنامه مناسبي طراحي کرد، ادامه داد: سال آخر دولت براي وزارت خارجه معنايي ندارد. آنقدر مسائل با دنيا مهم است که حتي ساعات آخر هم براي وزارت خارجه بسيار مهم است و وزارت امور خارجه بايد با تمام توان و ظرفيت به کارها بپردازد.

    معاول اول رييس‌ جمهوري اظهار داشت: ماموريت وزارت امور خارجه براي هر کشوري مهم است و براي امروز ايران شايد مهمتر از هر کشور ديگري باشد. ايران در چهارراه حوادث قرار داشته و حتي قدرت تاثيرگذاري ايران هم از نظر تمدني و هم فرهنگي به گونه‌اي بوده که حتي اقوام مهاجم از فرهنگ و تمدن ايران تاثير مي‌گرفتند.

    جهانگيري با بيان اينکه همواره تلاش ما کاهش تهديدها و خلق فرصت‌هاي جديد بوده است، تصريح کرد: هر دولتي بر سرکار آمده، گفتماني را در پيش مي‌گرفته که برگرفته از هويت ديني و ملي ايران و انديشه‌هاي امام و سياست‌هاي رهبري بوده است که از نظر مبنايي تفاوت چنداني هم با يکديگر نداشته‌اند.

    برخي با شعار عزت، حکمت و مصلحت شعاري برخورد مي‌کنند

    وي افزود: بعضي از دوستان در برابر سياست‌ حکيمانه رهبري مبني بر عزت، مصلحت و حکمت شعاري برخورد مي‌کنند و برخي به دنبال حراست و سربلندي کشور در عرصه بين‌المللي هستند. در دولت تدبير و اميد، گفتمان ما در عرصه سياست خارجي تعامل‌گرايي سازنده با جهان بود. يادمان نرود شرايط سختي بود و تحريم‌هاي متعددي بر اقتصاد کشور و زندگي مردم فشار وارد کرده بود.

    معاون اول رييس‌ جمهوري اضافه کرد: اولويت دولت تدبير و اميد اين بود که هم از تحريم‌ها و فشارها عبور کرده و هم به زندگي مردم سامان دهيم. در هر دو بخش دستاوردهاي خوبي پيدا کرديم. اين کار بسيار سختي بود که با 6 قدرت جهاني به گفت‌وگو نشستيم و به توافقي رسيديم که دستاورد بزرگي براي ايران تلقي شود به گونه‌اي که هم حق هسته‌اي تضمين شود، هم تحريم‌ها لغو و هم امنيتي‌سازي ايران از بين رود.

    جهانگيري اظهار داشت: اينکه تصور کنيم در يک دوره همه قطعنامه‌هاي تحريمي لغو شود، شدني نيست. اين دستاورد و کاري بود که وزارت امور خارجه موفق شد. در اين دولت، اقدامات عملکردي شاخص و ويژه‌اي انجام شد در حالي که در بخشي از عمر دولت، ما درگير تحريم‌ها هم بوديم.

    وي با بيان اينکه ما مي‌دانيم اکنون شرايط چقدر سخت است، عنوان کرد: براي عبور از شرايط سخت بايد برنامه‌ريزي کرد. در تمام دنيا مسئولان سياست خارجي کشورها به دليل آنکه به عنوان نمايندگان مجموعه نظام و ملت‌شان شرکت مي‌کنند، از پشتوانه قوي برخوردار هستند. در دوران گفت‌وگوها که رهبري از شما تمجيد مي‌کرد، مي‌خواستند به دنيا علامت دهند که مورد تاييد ما و نظام است.