امضای تفاهم نامۀ احداث شاخص‌ترین خط ریلی کشور

با حضور سرپرست وزارت صمت؛

تفاهمنامۀ «احداث خط دوم راه آهن سنگان-تربت حیدریه-جندق-بافق» و «حمل ریلی مواد اولیۀ معدنی و محصولات صنایع معدنی سنگان» با حضور سرپرست وزارت صمت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهردار تهران به امضا رسید.

تفاهمنامۀ «احداث خط دوم راه آهن سنگان-تربت حیدریه-جندق-بافق» و «حمل ریلی مواد اولیۀ معدنی و محصولات صنایع معدنی سنگان» با حضور سرپرست وزارت صمت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهردار تهران به امضا رسید.
در این تفاهمنامه که به امضای رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مدیر عامل فولاد مبارکه و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسید، از این پروژه 8 هزار میلیارد تومانی به عنوان شاخص ترین خط ریلی کشور نام برده شد و مقرر است سرمایه گذاری آن از سوی شرکت‌های فعال در ناحیۀ معدنی سنگان انجام گیرد و راهبری پروژه بر عهده فولاد مبارکه
باشد.
در این مراسم، مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: فولاد مبارکه دو هفته پیش با حضور رئيس جمهوری، فاز اول گنــدله ســازی سنگان را آغاز کرد و امروز نیز شاهد آغاز توسعۀ حمل ریلی هستیم و از این بابت بسیار تشکر می‌کنیم.
 وجود ۶۸ نوع مادۀ معدنی در کشور
وی ضمن قدردانی از اقدامات ایمیدرو برای توسعۀ ریلی سنگان تصریح کرد: تحول عظیمی در حوزۀ فولاد مبارکه و خوزستان و ذوب آهن انجام گرفته
است.
حسین مدرس خیابانی در ادامه به وجود ۶۸ نوع مادۀ معدنی در کشور و سهم ۲ درصدی ایران از کل ذخایر معدنی جهان اشاره کرد و گفت:معتقدم بخش معدن میتواند جایگزین بخش نفت باشد و هم اکنون نیز درآمدهای معدنی بار کاهش درآمدهای نفتی را به دوش می‌کشد.
وی بیان داشت: سال گذشته درمجموع ۵۷ میلیون تن از تولیدات زنجیرۀ فولاد صادر شد که نیاز به حمل ونقل و برنامه های توسعۀ زیرساخت دارد.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شاید مهمترین موضوع در زنجیرۀ فولاد، لجستیک و حمل ونقل آن باشد، زیرا معادن مربوطه در کشور پراکنده‌اند و دسترسی به مراکز تولید و مصرف دشوار است.
به گفتۀ مدرس خیابانی سهم حمل ریلی در کشور به شدت کم است و به دلایلی همچون صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای، دسترسی آسان و... به شدت به افزایش این سهم نیازمندیم.
مدرس خیابانی یادآور شد:این طرح‌های ت
وسعه ای، کمک لجستیکی به بخش تولید است و تولید بدون توسعۀ زیرساخت‌های لجستیکی و زیرساختهای تجاری امکان نخواهد داشت.                                                  
وی اظهار داشت:درحالیکه مجموع ذخایر معدنی جمهوری اسلامی ایران حدود ۵۳ میلیارد تن است، اما فقط برای ۷۰۰ میلیون تن آن مجوز بهره برداری داشته ایم و تنها از ۵۰۰ میلیون تن آن بهره برداری میشود که حمل همین مقدار نیز از طریق جاده ای امکانپذیر نیست و بر این اساس توسعۀ ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی در پایان تأکید کرد:راه نجات اقتصاد کشور، تولید است که با  اتکا به داخلی‌سازی و بومی‌سازی و تکیه بر جوانان، مراکز تحقیقاتی و مراکز دانش بنیان میسر می‌شود.
 با حرکت جهشی سعی داریم کاستی‌های بخش لجستیک و زیرساخت حمل ونقل را رفع کنیم
وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت:با حرکت جهشی سعی داریم کاستی‌های بخش لجستیک و زیرساخت حمل ونقل را رفع کنیم؛ اگرچه در این فرایند، با مزاحمتهای دشمنان مواجهیم.
محمد اسلامی با اشاره به تفاهمنامۀ راه آهن با شرکت‌های سرمایه گذارسنگان برای ساخت
 ۸۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی با اعتبار 8 هزار میلیارد تومان در شرق کشور افزود: این خط موجب می‌شود ظرفیت 7 میلیون تنی جابه جایی بار در این منطقۀ معدنی به ۲۰ میلیون تن افزایش یابد.
خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو دیگر سخنران حاضر در این آئین گفت: فولاد مبارکه، راهبر شاخص ترین پروژۀ خط ریلی کشور است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فولاد مبارکه در احداث پروژۀ فوق به عنوان راهبر عمل خواهد کرد، افزود: فولاد مبارکه 9 میلیون تن از فولاد کشور را تولید می‌کند و برنامۀ افزایش سرمایۀ
 10 هزار میلیارد تومانی را در دستور کار دارد.
غریب پور اظهار داشت: ایمیدرو برنامۀ افزایش سرمایۀ شرکت‌ها از محل سود انباشته به منظور تأمین مالی طرح‌های توسعه ای را هدفگذاری
کرده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه در این خصوص گفت: توسعۀ متوازن از  راهبردهای اصلی مدیریت شرکت است، به ویژه اینکه توسعۀ ریلی مزایای زیادی دارد، ازجمله  تسهیل دستیابی به اهداف افق 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور .
وی در ادامه گفت:امروز با امضای تفاهمنامۀ توسعۀ ریلی، در کوتاهترین زمان ممکن شاهد کاهش
قابل توجه قیمت تمام شدۀ محصول، کاهش حجم ترافیک جاده ای و  افزایش سرعت حمل مواد اولیه خواهیم بود.