استفاده از ماسك اجباري شد؛ منتظر جريمه هم باشيد!

اين درست است كه با بازگشايي‌ها و بازگشت اغلب مردم به محل كار و افزايش تردد در شهر، ارتباط مردم با يكديگر و ازدحام در وسایل نقليه زياد شد، اما برخي مردم از اين بازگشايي‌ها را به معناي عادي شدن اوضاع و رفع خطر كرونا از كشور پنداشتند.

استفاده از ماسك اجباري شد؛ منتظر جريمه هم باشيد!

اين درست است كه با بازگشايي‌ها و بازگشت اغلب مردم به محل كار و افزايش تردد در شهر، ارتباط مردم با يكديگر و ازدحام در وسایل نقليه زياد شد، اما برخي مردم از اين بازگشايي‌ها را به معناي عادي شدن اوضاع و رفع خطر كرونا از كشور پنداشتند. بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته ناچار شدند اين بازگشايي‌ها را اعمال كنند، چرا كه اقتصاد تقريبا هيچ كشوري چنين تعطيلي طولاني‌مدت و مشكلات عديده حاصل از آن‌را تاب نمي‌آورد.اغلب كشورها با توصيه مردم به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و جريمه كردن افراد بي‌مبالات، به‌سوي بازگشايي‌ها گام برداشتند. اما آن‌چه شوربختانه در كشور ما و به‌ويژه در تهران اتفاق افتاده اين است كه مردم خيلي كم از ماسك استفاده مي‌كنند؛ آن‌هم در شرايطي كه وسایل حمل‌ونقل عمومي، بانك‌ها، فروشگاه‌ها و ... با ازدحام و تراكم جمعيت مواجه است. حتي با اين‌كه ورود به ايستگاه‌هاي مترو بدون ماسك ممنوع است اما مردم پس از عبور از گيت‌ها، ماسك را برمي‌دارند. گويي كه اين هم قانوني است كه بايد دورش بزنند! نتيجه چنين بي‌مبالاتي‌هاي رو به گسترش اين است كه تعداد اندكي از مردم كه پروتكل‌ها را رعايت مي‌كنند، ناچار به رعايت دوبرابري شده‌اند، از دوماسك همزمان به اضافه شيلد استفاده مي‌كنند؛ چرا كه ديگراني كه رعايت نمي‌كنند، بي‌مهابا و بدون رعايت سرفه و عطسه خود را در اماكن عمومي رها مي‌كنند.
چنين است كه استفاده از ماسک به دستور رئيس‌جمهور از 15 تيرماه به مدت دوهفته در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد و یا سرپوشیده است اجباري مي‌شود. اما اميد است مسئله جريمه هم مد نظر مسئولان ذيربط قرار گيرد. چون تجربه ثابت كرده با تقاضا و خواهش، پروتكل‌هاي بهداشتي تا به امروز آنچنان‌كه بايد و شايد رعايت نشده‌اند و برخي مردم با خيال راحت مشغول عروسي و عزاي جمعي خود هستند!