هنوز درباره كروناويروس در اول راهيم!

جهان ما درحالي درگير كوويد۱۹ است كه عملا، درباره اين ويروس بسيار كم مي‌دانيم و آن‌گونه در پژوهشگران مي‌گويند هنوز چندسالي وقت لازم است تا درباره اين ويروس كه بنا به ساختار پيچيده‌اش و از آن جهت كه مدام در حال جهش يافتن است، آن‌قدر بدانيم كه بتوانيم دارو و اكسن مناسب آن‌را توليد كنيم.

هنوز درباره كروناويروس در اول راهيم!

جهان ما درحالي درگير كوويد19 است كه عملا، درباره اين ويروس بسيار كم مي‌دانيم و آن‌گونه در پژوهشگران مي‌گويند هنوز چندسالي وقت لازم است تا درباره اين ويروس كه بنا به ساختار پيچيده‌اش و از آن جهت كه مدام در حال جهش يافتن است، آن‌قدر بدانيم كه بتوانيم دارو و اكسن مناسب آن‌را توليد كنيم.
پس نه فقط ما مردم عادي كه حتي دانشمندان نيز به اندازه کافی درباره ویروس کرونای جدید (سارس کوو-۲)، راه‌های انتقال یا جلوگیری از آن، پیامد‌های ابتلا به آن و آزمایش‌هایی که انجام می‌شود خيلي كم مي‌دانيم و پورتكل‌هاي بهداشتي كه به آن‌ها عمل مي‌كنيم برگرفته از تجربياتي است كه از بيماري‌هاي ويروسي ديگر به دست آمده.
بسیاری از توصیه‌هایی که در ابتداي شيوع این ويروس شده بود، اکنون معتبر نیستند و یافته‌های تازه‌ كارشناسان نيز صد در صد قابل اعتماد نيست.در اين‌جا معيار و ملاك ما يك كشورموفق در كنترل كوويد19 يعني آلمان است.
اغلب مبتلایان، علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف با لرز و گلودرد دارند، برخي اصلا علائم آن‌را حس نمی‌کنند. بعضی‌ها دچار تب، سرفه و مشکلات تنفسی می‌شوند مانند آن‌چه که به‌طور معمول در آنفولانزا بروز می‌کند. برخی نیز دچار سردرد یا اسهال می‌شوند.
پس هنوز معلوم نیست علت فوت برخی از بیماران واقعا ابتلای آن‌ها به بیماری کووید-۱۹ بوده یا این‌که ویروس کرونا باعث تشدید دیگر مشکلات جسمی فرد شده و در نهایت به مرگ انجامیده است. يعني كروناويروس، بيماري زمينه‌اي فرد را تشديد كرده و همان بيماري زمينه‌اي عامل مرگ فرد بوده و نه خود كوويد19!
اما آن‌چه كه در مورد كرونا فعلا مي‌دانيم و فكر مي‌كنيم درست باشد اين است كه کرونا از راه هوا و مسافت‌های طولانی منتقل نمی‌شود. مثلا پس از سرفه بیمار و پرشی کوتاه، به‌سرعت به زمین می‌افتد. به همین دلیل فاصله بین افراد باید بین یک مترونیم تا دو متر باشد.
اين‌را مي‌دانيم كه ماسک مانع خروج قطره‌های میکروسکوپی عفونی می‌شود و خطر انتقال ویروس به دیگران را کاهش می‌دهد.
اما نمي‌دانيم آیا از طریق ماسک می‌توان از ورود ویروس به بدن فرد سالم جلوگیری کرد یا خیر. با وجود این، اكثر دولت‌ها استفاده از ماسك را يا پيشنهاد كرده‌اند. مثلا دولت آلمان استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی سربسته، به‌ویژه وسایل نقلیه عمومی «اکیدا» توصیه كرده است، و اين يعني اجباري بودن استفاده از ماسك در اين كشور.
در مورد نوع و جنس ماسك هم اختلاف نظرهايي وجود دارد. کارشناسان و سیاستمداران در برخي كشورها معتقدند ماسک پارچه‌ای از هر نوعش مناسب است. به اعتقاد آن‌ها حتی اگر با یک شال گردن از دهان و بینی حفاظت شود، تا حد بسیار زیادی از انتقال ویروس به بیرون جلوگیری می‌شود؛ اينان حتي توصيه مي‌كنند تا جایی که ممکن است از ماسک‌های با ضریب حفاظتی بالا و فیلتردار استفاده نشود زیرا این گونه ماسک‌ها برای کادر درمانی در نظر گرفته شده‌اند و اگر مردم عادی هم از آن‌ها استفاده کنند نایاب می‌شوند.
مسئله مهم ديگر اين كه ممكن است فرد مبتلا به کرونا متوجه بیماری خود نشود زیرا علائم بیماری در برخی موارد بسیار ضعیف هستند یا اصلا بروز نمی‌کنند. باید توجه داشت که در این باره هنوز داده‌های علمی قابل اعتماد وجود ندارد.تحقیقات تاکنون نشان می‌دهند که افراد آلوده می‌توانند حتی یک یا دو روز پیش از بروز علائم در وجود خودشان، دیگران را آلوده کنند. يعني بيماري دوره نهفتگي دارد؛ به گفته کارشناسان، دوران نهفتگی بیماری (از زمان ابتلا تا بروز علائم آن) بین یک تا ۱۴ روز است. بر اساس تحقیقات بالینی تاکنون، متوسط دوران نهفتگی پنج تا شش روز اعلام شده.
در آلمان توصیه شده که در صورت بروز علائم بیماری، بدون اطلاع قبلی به مطب دکتر یا اورژانس نروید! بهترین راه این است که ابتدا از طریق تلفن با پزشک یا مراکز درمانی ویژه کرونا تماس گرفته شود تا اطلاعات اولیه در اختیار بیمار یا بستگان او قرار گیرد.
هنوز هیچ روش درمانی مشخصی برای کرونای جدید وجود ندارد. بیماران حاد به‌طور معمول با داروهای ضد تب، دستگا‌ه‌های تنفسی و در برخی موارد با داروهایی که برای مقابله با گونه‌های دیگر ویروس تولید شده‌اند.
در مورد ابتلاي دوباره فرد درمان شده، حتي كارشناسان هم هنوز صددرصد مطمئن نیستند و علاوه بر این نمی‌دانند، مصونیت چه مدت دوام دارد. در حال حاضر آزمایش‌هایی برای اثبات مصونیت در حال انجام است.