عابرین پیاده برای فرار از جریمه، سوار موتور بشوند!

يك نكته از هزاران

دیگر گفتن ندارد چون همه می‌دانیم که موتورسواران، بخشی از افراد جامعه ما هستند که در کوچه و خیابان و هرجای ممکن، آزادی بی حدوحصری در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی دارند و شهر با تمام نقاط تاریک و روشن و کور و بن‌بست‌هایش، محل جولان این راکبان است؛ افرادی که گاهی موتور برای برخی از آنان وسیله درآمد است یا برای اندکی از آنان وسیله‌ای است برای قاپ‌زنی و در بهترین حالت وسیله ترددی است که با آن می‌توان از ناممکن‌ترین مسیرهای شهری و جاده‌ای و بیابانی و جنگلی و ... عبور کرد. در مورد مشکلاتی که موتورسواران در شهرها به‌وجود می‌آورند فریاد بسیاری از مردم و مسئولان بلند شده است؛ اما تا کنون اقدامی جدی در این‌باره صورت نگرفته آن‌هم در حالی‌که این وسیله نقلیه جان و امنیت راکب و مردمی را که در شهر تردد می‌کنند به خطر می‌اندازد و هم موجب آلودگی هوا می‌شود.


دیگر گفتن ندارد چون همه می‌دانیم که موتورسواران، بخشی از افراد جامعه ما هستند که در کوچه و خیابان و هرجای ممکن، آزادی بی حدوحصری در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی دارند و شهر با تمام نقاط تاریک و روشن و کور و بن‌بست‌هایش، محل جولان این راکبان است؛ افرادی که گاهی موتور برای برخی از آنان وسیله درآمد است یا برای اندکی از آنان وسیله‌ای است برای قاپ‌زنی و در بهترین حالت وسیله ترددی است که با آن می‌توان از ناممکن‌ترین مسیرهای شهری و جاده‌ای و بیابانی و جنگلی و ... عبور کرد. در مورد مشکلاتی که موتورسواران در شهرها به‌وجود می‌آورند فریاد بسیاری از مردم و مسئولان بلند شده است؛ اما تا کنون اقدامی جدی در این‌باره صورت نگرفته آن‌هم در حالی‌که این وسیله نقلیه جان و امنیت راکب و مردمی را که در شهر تردد می‌کنند به خطر می‌اندازد و هم موجب آلودگی هوا می‌شود.
اما نکته جالب این‌که در گیر و دار کمپین «موتورسوار خوب»! راهنمایی و رانندگی به سراغ عابران پیاده رفته، و قصد دارد عابران متخلف را جریمه کند، صد البته که جریمه کردن یک عابر راحت‌تر است چون وسیله‌ای مانند موتور بدون پلاک یا پلاک مخدوش زیرپایش ندارد که بتواند با آن به بیراهه بزند و از دست قانون بگریزد. عابرپیاده هم البته در شهرهای ما تا مدت‌ها برای وسایل نقلیه مشکل‌آفرین بود چون بی‌توجه به سبز و قرمز بودن چراغ و یا نرده کشی برخی از خیابان‌ها به هر نحوی که شده، از خیابان‌ها عبور می‌کرد، و گاهی هنوزهم دیده می‌شود که برخی از عابران هم‌چنان بی‌توجه‌اند و موجب بروز خطرات جانی برای خود می‌شوند. اما با فرهنگ‌سازی به نظر می‌رسد این مورد نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است، در حالی‌که این بار مسئله کاملا برعکس شده و این موتورسواران و خودروها هستند که به حق تقدم عابر در مناطق خط‌کشی شده اهمیت نمی‌دهند و با سرعت از کنار آنان می‌گذرند و جان‌شان را به خطر می‌اندازند.
اگر هم راهنمایی و رانندگی انتظار دارد مردم از زیرگذرها و روگذرها استفاده کنند، باید متوجه این مسئله مهم باشد که برخی از مردم به واسطه شرایط خاص بدنی و سن و سال‌شان نمی‌توانند از این پله‎ها بالا و پائین بروند. هر چند در برخی نقاط برای این امر پله برقی در نظر گرفته شده. در عین حال یکی از مشکلات مهم روگذرها و زیرگذرها عدم امنیت آن‎ها در برخی از ساعات شبانه روز است. به‎ویژه روگذرهایی که توسط آگهی‎ها و بنرها، مسدود و پنهان شده‎اند، و مکانی شده‎اند برای بیتوته برخی معتادان و مزاحمان نوامیس مردم.   
البته رئیس پلیس راهور ناجا گفته است ابتدا باید به رعایت حق تقدم با اولویت عابران پیاده برسیم. اما همین مقام اعلام کرده که با دوربین‎هایی چهره افراد و در نتیجه کدملی آن‎ها را شناسایی و آنان را جریمه خواهند کرد. آیا همین سیستم را در مورد موتورسوارانِ متخلف نمی‌توان اجرا کرد؟