۲۱ هزار مگاوات برق صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود

اردکانیان:

وزیر نیرو از روند کاهشی اوج بار مصرف برق کشور خبر داد و گفت: آغاز زودرس گرما و پایدار بودن آن، اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته و چیزی حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار مگاوات توان موجود صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود.

۲۱ هزار مگاوات برق صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود

وزیر نیرو از روند کاهشی اوج بار مصرف برق کشور خبر داد و گفت: آغاز زودرس گرما و پایدار بودن آن، اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته و چیزی حدود 20 تا 21 هزار مگاوات توان موجود صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود.
به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان»  اظهار داشت: پیک یا اوج بار به طور متوسط در  10 سال قبل از سال گذشته، هر سال نسبت به تابستان سال قبل آن، حدود 5.2 درصد رشد داشته است که از دو سال پیش با همکاری مردم در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، صنعت و کشاورزی مدیریت مصرف آغاز شد؛ به نحوی که بتوانیم این اوج بار را بدون ایجاد خدشه برای تولید انرژی و عرضه آن کاهش دهیم. وی افزود: خوشبختانه در نخستین سال این تمرین، 5.2 درصد به 2.98 درصد کاهش یافت و پارسال رکورد بسیار دلچسبی داشتیم و اوج بار نسبت به سال قبل فقط یک درصد افزایش پیدا کرد.
به گفته وزیر نیرو، چیزی حدود 20 تا 21 هزار مگاوات توان موجود صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود و کرونا هم مزید بر علت است؛ به این معنا که به طور طبیعی خانه‌‌نشینی موجب استفاده بیشتر از این وسایل شده است.
 بیش از 4 هزار مگاوات توان برق کشور در سازمان‌های دولتی مصرف می‌شود
اردکانیان گفت: اکنون قیمت تعرفه فروش برق ما به طور متوسط بدون احتساب هزینه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها، حدود 50 درصد قیمت تمام شده است.
وی افزود: امسال تولید و مصرف برق در روز
 17 خرداد به 53 هزار و 631 مگاوات رسید ، پیش بینی ما این است که با کمک مردم در بخش‌های مختلف که نام آن را مدیریت مصرف می‌گذاریم اوج بار ما به 58 هزار و 300 مگاوات برسد.
 اردکانیان اظهار داشت: آمادگی ما هم برای عرضه این مقدار و این که خاموشی نداشته باشیم در این حد است. اگر مدیریت مصرف اعمال نشود با این روند و گرما، پیک مصرف ما از 60 هزار مگاوات هم تجاوز پیدا کرده و ناچار به خاموشی برنامه ریزی شده خواهیم بود که انشاءالله به این نقطه نخواهیم رسید.
اردکانیان ظرفیت اسمی تولید برق در کشور را
 83 هزار و 350 مگاوات اعلام کرد و درباره اختلاف ظرفیت تولید و میزان مصرف گفت:  از این رقم، حدود 70 هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی هستند. این نیروگاه‌های حرارتی گازی به ازای افزایش هر یک درجه سانتی‌گراد دمای بالای 15 درجه ، حدود هفت دهم درصد و به ازای هر صد متر ارتفاع از سطح دریا هم یک درصد افت توان تولید دارند.
 آسیب کرونا به صنعت برق
وزیر نیرو درباره آسیب کرونا به صنعت برق هم گفت: وقتی شرایط کسادی ناشی از تعطیلی مشاغل پیش آمد و طبیعتا" باید به همراه سایر واحدها سهم خودمان را در تخفیف این مشکلات ایفا می‌کردیم که اعلام کردیم برای پرداخت قبوض دو تا سه ماه مهلت داده شود.وی افزود: آب بویژه برق صرفا" متکی به منابع داخلی و قبوض پرداختی توسط مردم و نه بودجه عمومی است. برق زیرساختی‌ مهم است و چرخ آن از حرکت باز نمی‌ایستد. مقداری مشکل پیدا کردیم اما سعی کردیم آن را خودمان تحمل کنیم.