مردان در برابر هر بيماري بيشتر مراقب خود باشند!

بي‌شك تفاوت‌هاي بيولوژيكي خاصي بين زنان و مردان وجود دارد كه موجب شده است مردان نسبت به برخي بيماري‌ها، آسيب‌پذيرتر باشند؛ سن‌ بلوغ‌ آن‌ها با هم‌ فرق‌ می‌کند، نیازهای‌ غذایی، ویتامینی‌ و معدنی‌ آن‌ها از هم‌ متفاوت‌ است.

مردان در برابر هر بيماري بيشتر مراقب خود باشند!


بي‌شك تفاوت‌هاي بيولوژيكي خاصي بين زنان و مردان وجود دارد كه موجب شده است مردان نسبت به برخي بيماري‌ها، آسيب‌پذيرتر باشند؛ سن‌ بلوغ‌ آن‌ها با هم‌ فرق‌ می‌کند، نیازهای‌ غذایی، ویتامینی‌ و معدنی‌ آن‌ها از هم‌ متفاوت‌ است. توده چربی‌ بدن‌ زنان‌ بیشتر و بافت‌ عضلانی‌ آن‌ها کمتر است، متابولیسم‌ پایه‌ زنان‌ حدود 5 درصد کمتر از مردان‌ است، و در نتیجه‌ آنان‌ با طول‌ عمر مساوی‌ سوخت‌‌وساز کمتری‌ دارند، مقدار کالری‌ که‌ مردان در طول‌ 70 سال‌ برای‌ مكانيسم حیاتی‌ خود مصرف‌ می‌کنند برای‌ 75 سال‌ زنان‌ کافی‌ است. گذشته‌ از این‌ها، مقاومت‌ جسمی‌ و روانی‌ در برابر بیماری‌های‌ عفونی و شرایط‌ نامناسب‌ در زنان بیشتر از مردان است، نقش‌ هورمون‌های‌ جنسی‌ را نیز در این‌ میان‌ نمی‌توان‌ نادیده‌  گرفت.
بيماري كوويد19 هم در اين ميان بيش از پيش بر آسيب‌پذير بودن مردان نسبت به بيماري‌ها را ثابت كرد و تعداد مبتلايان و كشته شدكان مرد در اثر ابتلا به كروناويروس تفاوت معناداري نسبت به زنان دارد.
رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت مي‌گويد:
«برخی ویژگی‌های بیولوژیک مردان آنان را نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ آسیب پذیرتر از زنان می‌کند.از جمله اینکه وجود آنزیم ACE در مردان بیشتر از زنان است که عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود اين آنزيم در قلب، کلیه‌ها و دیگر اعضای بدن مشاهده می‌شود. در بیماری کووید ۱۹ که از کروناویروس جدید نشات می‌گیرد این تصور وجود دارد که آنزیم ACE در چگونگی پیشرفت بیماری و رسیدن به ریه‌ها نقش دارد. آنزیم AC۲ گیرنده‌ای روی سطح سلول‌ها است که به کروناویروس جدید متصل شده و به آن اجازه می‌دهد وارد سلول‌ها شده و آن را آلوده کند.
هم‌چنین عامل ژنتیک مربوط به کروموزوم اضافی در زنان عامل ایمنی بهتر در زنان است. برخی مطالعات وجود هورمون استروژن در زنان را عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلا در زنان دانسته‌اند.»
البته در اين ميان دلايل فرهنگي و اجتماعي موثر درابتلاي بيشتر مردان به كوويد19 را نبايد ناديده انگاشت؛ چرا كه مردان حضور اجتماعي بيشتري در جامعه دارند و مشاغلي برعهده دارند كه به‌صورت ناخودآگاه در معرض مستقيم اين بيماري قرار مي‌گيرند.