خاموشی و دو متهم ردیف اول بحران کمبود برق!

مدتی است کشور دچار خاموشی‎های پی درپی و البته بدون برنامه شده-حتی با وجود ارائه جداول مختلف خاموشی که البته رعایت نشده‎اند- در چندین و چند یادداشت و خبر نوشتیم و خواندیم که یکی از مشکلات مهم خاموشی‎ها، فرسودگی برخی نیروگاهها و خارج شدن برخی از آن‎ها از مدار، به دلیل نیاز به تعمیرات است؛ فرسودگی و تعمیراتی که در طول چندین دهه نادیده گرفته شده و اکنون دود آن به چشم مردم می‌رود. اما در این میان، اغلب مسئولان، به‌جای ریشه‌یابی چنین مشکلی، که هم خشکسالی است و هم تولید بی‌رویه رمزارز-با مجوز و بدون مجوز؛ و با این تذکر که فعلا به دستور رئیس‌جمهور تولید رمزارز تا آخر تابستان باید متوقف شود- انگشت اتهام را طبق معمول به‌سوی مردم گرفته‌اند و آنان را به پرمصرفی متهم می‌کنند، از سوی دیگر برای جبران کسری برق در بخش خانگی، برق صنایع- کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی کشور- را قطع می‌کنند، تا به شبکه مصرف خانگی وصل کنند. این امر، یادآور ضرب‌المثل پدر فقیری است که کلاه علی را بر سر ولی می‌گذارد تا روزگار خود و فرزندانش به‌نحوی بگذرد. اما آیا چنین راهکاری را می‌توان همچنان ادامه داد؟


مدتی است کشور دچار خاموشی‎های پی درپی و البته بدون برنامه شده-حتی با وجود ارائه جداول مختلف خاموشی که البته رعایت نشده‎اند- در چندین و چند یادداشت و خبر نوشتیم و خواندیم که یکی از مشکلات مهم خاموشی‎ها، فرسودگی برخی نیروگاهها و خارج شدن برخی از آن‎ها از مدار، به دلیل نیاز به تعمیرات است؛ فرسودگی و تعمیراتی که در طول چندین دهه نادیده گرفته شده و اکنون دود آن به چشم مردم می‌رود. اما در این میان، اغلب مسئولان، به‌جای ریشه‌یابی چنین مشکلی، که هم خشکسالی است و هم تولید بی‌رویه رمزارز-با مجوز و بدون مجوز؛ و با این تذکر که فعلا به دستور رئیس‌جمهور تولید رمزارز تا آخر تابستان باید متوقف شود- انگشت اتهام را طبق معمول به‌سوی مردم گرفته‌اند و آنان را به پرمصرفی متهم می‌کنند، از سوی دیگر برای جبران کسری برق در بخش خانگی، برق صنایع- کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی کشور- را قطع می‌کنند، تا به شبکه مصرف خانگی وصل کنند. این امر، یادآور ضرب‌المثل پدر فقیری است که کلاه علی را بر سر ولی می‌گذارد تا روزگار خود و فرزندانش به‌نحوی بگذرد. اما آیا چنین راهکاری را می‌توان همچنان ادامه داد؟ ضمن این‌که برخی از مشترکان خانگی، همان کارگرانی هستند که در بخش صنعت و تولید مشغول به کارند و نان خانواده را از این طریق درمی‌آورند. که اگر برق این صنایع و تولیدکنندگان قطع شود، طبعا این مصرف‌کنندگان خانگی شغل خود را از دست خواهند داد. در این راستا، سخنگوی صنعت برق گفته است:«وزارت نیرو از این موضوع که عملیات تعمیرات و اورهال سالانه کارخانه‌ها و صنایع به این زمان منتقل شود، استقبال می‌کند و به مشترکانی که در این دوره با وزارت نیرو همکاری بیشتری داشته باشند، مورد تشویق بیشتر هم قرار خواهند گرفت.» منظور از زمان مورد اشاره، تعطیلات
 15 روزه تابستانی برخی صنایع و کارخانجات است؛ که سخنگوی صنعت برق خواسته است اورهال و تعمیرات صنعت برق در این بازه زمانی صورت گیرد که البته نکته خوبی است. اما اشاره به یک نکته جالب در این‌جا خالی از لطف نیست؛ برخی از کشورهای حتی توسعه‌یافته در صورت بروز چنین مشکلاتی، از صنایع مختلف می‌خواهند شیفت کاری خود را به نیمه‌‎شب به بعد انتقال دهند، زمانی‎که مشترکان خانگی کمترین میزان مصرف را دارند، در این‌صورت نه تنها برق صنایع قطع نمی‌شود، نه تنها چرخ تولید نمی‌خوابد بلکه دولت به چنین صنایعی پاداش هم می‌دهد!