راز پیشرفت در دوره تحریم!

مدیرعامل پتروشیمی جم تشریح کرد؛

مدیرعامل پتروشیمی جم معتقد است یکی از کارهای مهم پساتحریم که دانشکده‌های مدیریت باید به آن بپردازند، این است که علی‌رغم افزایش هزینه‌های مبادله، شرکت‌های ایرانی چگونه توانستند نه تنها رکوردهای قبلی خود را حفظ کنند بلکه دستاوردهای جدیدی پیدا کنند؟


مدیرعامل پتروشیمی جم معتقد است یکی از کارهای مهم پساتحریم که دانشکده‌های مدیریت باید به آن بپردازند، این است که علی‌رغم افزایش هزینه‌های مبادله، شرکت‌های ایرانی چگونه توانستند نه تنها رکوردهای قبلی خود را حفظ کنند بلکه دستاوردهای جدیدی پیدا کنند؟
محمدرضا سعیدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از
 ۸۰ درصد مواد شیمیایی ما که بوتادین است به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اظهار کرد: یک اتفاق خوب دیگر در سال ۱۳۹۹ این بود که ما وابستگی به بازار چین نسبت به سال ۱۳۹۸ را کاهش داده‌ و با استفاده از ظرفیت بازارهای ترکیه، کشورهای همسایه و کشورهای CIS و در راستای توسعه بازار ریسک وابستگی به یک بازار را کاهش دادیم؛ هر چند نسبت به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم اما این هم یکی از اتفاقات خوب سال ۱۳۹۹ بوده است.
وی اظهار کرد: در بدو ورود به پتروشیمی جم چالش بزرگ و مناسبات پیچیده‌ای میان این پتروشیمی و مجتمع‌های دیگروجود داشت، لذا با تاسیس کمیته بین مجتمعی و عضویت بخش‌های مختلف سازمان به طور مرتب مناسبات بین مجتمعی را رصد کرده و با مطرح کردن در آن کمیته تصمیمات مربوطه اتخاذ می‌شد. این مصداق رهبری دسته‌جمعی است. مثلا مدیریت مناسبات بین مجتمعی ما به لحاظ مالی، حقوقی، مسائل فی‌مابین، تکنولوژیکی و نظایر آن موضوعات مهمی هستند که در این کمیته نیز عمدتاً مسائل اقتصادی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
مدیرعامل پتروشیمی جم افزود: همچنین برای کاهش هزینه، کمیته قیمت تمام شده را در پتروشیمی جم تاسیس کردم که به طور منظم هر دو هفته یک بار با حضور افراد مختلف از واحدهای مالی، بازار، عملیات و ... تشکیل شده و با هم در مورد آخرین قیمت‌ها، وضعیت قیمت تمام شده، میزان مواد مصرفی، سربارها و مولفه‌ها وهزینه‌های حمل و نقل بحث شده و در آنجا تصمیم می‌گرفتیم کدام محصول را تولیدکنیم که به نفع پتروشیمی جم باشد. این تصمیمات به شکل پویا اخذ می شد و ما در مسیر مشخص و برنامه‌ریزی شده حرکت می‌کردیم.
وی افزود: من همیشه می‌گویم که سودآوری معادل است با درآمد کل منهای هزینه کل. در حقیقت هدف مدیر یک بنگاه اقتصادی کار کردن روی سازه افزایش درآمد از یک سو و کاهش هزینه از سوی دیگر است. به جرأت می‌توان گفت طی دوسال گذشته محیط ما یکی از خشن‌ترین و بدترین مدل‌های کسب و کار تاکنون بوده؛ یعنی هیچ کشوری مانند ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار نگرفته و ما نیز مستثنی نبوده‌ایم؛ لذا رابطه پتروشیمی جم در این محیط با مشتریان، تامین‌کنندگان و ذی‌نفعان خارجی‌اش تحت تاثیر این دشواری قرار گرفته و با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است؛ لذا این مجموعه می‌بایست از طریق واسطه‌ها به فعالیت‌های مختلف اقدام کند.