اختلال حس بویایی و چشایی اولین نشانه‌های ابتلا به کرونا!

یادداشت

شاید تا همین چند روز پیش، اختلال در حس بویایی و چشایی، یکی از عوارض ابتلا به کووید۱۹ به شمار می‌آمد و در واقع نظر اغلب پزشکان این بود که فرد مداوا شده دچار اختلال در حس بویایی و چشایی خود می‌شود.

اختلال حس بویایی و چشایی اولین نشانه‌های ابتلا به کرونا!

 شاید تا همین چند روز پیش، اختلال در حس بویایی و چشایی، یکی از عوارض ابتلا به کووید19 به شمار می‌آمد و در واقع نظر اغلب پزشکان این بود که فرد مداوا شده دچار اختلال در حس بویایی و چشایی خود می‌شود.
اما اکنون این دو علامت، یعنی اختلال در بویایی و چشایی، پیش ازعلایم دیگر خود را نشان می‌دهد و همین دو نشانه ممکن است خبر از ابتلای فرد به کووید19 بدهد. علایم دیگر در روزهای بعد خود را نشان می‌دهند.
متخصصان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا متوجه شده‌اند شواهدی مبنی بر ارتباط ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و از بین رفتن حس چشایی و بویایی وجود داشته این بررسی جدید اولین تحقیقی است که ارتباط جدی میان این دو را مورد تایید قرار داده است. تب، احساس خستگی، سرفه و مشکلات تنفسی از دیگر علائم شناخته شده این بیماری به شمار  می‌آید.
بر اساس مطالعه در صورتی‌که فرد احساس بویایی و چشایی خود را از دست بدهد ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد به کروناویروس آلوده شده باشد.
قبلا اعلام شده بود که شایع‌ترین نشانه بیماری کووید-۱۹ همچنان تب است اما اینک در کنار احساس خستگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم اولیه ابتلا به این بیماری هستند.
بنابراین یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص بیماری، این است که ابتدا خودتان حس بویایی و چشایی خود را امتحان کنید و توان خود را در این زمینه نسبت به روزهای قبل بسنجید و البته به توصیه پزشکان این روزها از بوئیدن گل‌ها و گیاهان خودداری کنید چرا که ویروس تا مدت ها در هوا می ماند و ممکن است روی گیاهان بنشیند.
 هرچند این مورد نباید موجب شود که اگر علامت‌های دیگر را داشتید، به پزشک مراجعه نکنید و منتظر اختلال بویایی و چشایی بمانید!