"قاچاق" هم مال مردم را می گیرد هم جانشان را

تا پیش از این به سبب عدم پرداختن به ابعاد مختلف معضل قاچاق،صرفاً به آسیب های مالی و تجاری آن بر کشور و تولیدکنندگان داخلی پرداخته می شد. اما در حادثه اخیر اتوبوس خبرنگاران و و سربازمعلم ها و فوت دو خبرنگار و پنج سرباز معلم جوان کشور،بررسی علل این حادثه تلخ مورد توجه قرار گرفت. پس ازآنکه در بخشي از علت حاثه عیب فنی در سیستم ترمز اتوبوس اعلام شد،اظهارنظرها و اطلاعاتی مطرح شد که تا پیش از این مورد توجه قرار نمی گرفت.

"قاچاق" هم مال مردم را می گیرد هم جانشان را

تا پیش از این به سبب عدم پرداختن به ابعاد مختلف معضل قاچاق،صرفاً به آسیب های مالی و تجاری آن بر کشور و تولیدکنندگان داخلی پرداخته می شد. اما در حادثه اخیر اتوبوس خبرنگاران و  و سربازمعلم ها و فوت دو خبرنگار و پنج سرباز معلم جوان کشور،بررسی علل این حادثه تلخ مورد توجه قرار گرفت. پس ازآنکه در بخشي از علت حاثه عیب فنی در سیستم ترمز اتوبوس اعلام شد،اظهارنظرها و اطلاعاتی مطرح شد که تا پیش از این مورد توجه قرار نمی گرفت.
یکی از این موارد مسئله قاچاق و تولید زیرپله ای لنت ترمز  اتوبوس های مسافری و کامیون هاست. مسئله ای که مصداق عینی تجارت با خون انسان ها تلقی می شود. چرا که در یک وسیله نقلیه ترمز به منزله ضامن حیات راننده و سرنشینان است. لذا وقتی برخی افراد اقدام به قاچاق لنت های بی کیفیت می کنند و یا برخی تولیدکنندگان با بی کیفیت ترین مواد اقدام به تولید این قطعه می کنند،مشخص است که دیگر جان و خون مردم برایشان مهم نیست و تنها به منافع مالی خود فکر می کنند.
البته این دست تجارت با خون مردم تنها مربوط به لنت ترمز نیست، بلکه اقلام بسیاری همچون اقلام آرایشی،بهداشتی، دارویی، خوراکی و... نیز مورد سو استفاده منفعت طلبانی است که تنها پول برایشان مهم است.
اما روی دیگر این سکه بار دیگر متوجه عملکرد مسئولان و نهادهایی است که وظیفه نظارتی در تایید ورود و ممنوعیت ورود این اقلام را برعهده دارند و یا وظیفه حفظ مرزها و گمرکات در جلوگیری از قاچاق اقلام ممنوعه به دوش آنهاست. شاید گفته شود مرزهای زمینی و دریایی گسترده است و به هرحال قاچاقچیان به هرطریقی کارخود را خواهند کرد. اما این چیزی جز توجیه این پدیده شوم نیست. چرا که امروزه تجهیزات الکترونیکی پیشرفته بدون حضور نیروی انسانی نیز قادر به کنترل مرزها می باشند.
حتی اگر بپذیریم که گستردگی مرزها باعث قاچاق درکشور شده است،باید پاسخ داد که چرا اقلام قاچاق در بازار و از چرخه توزیع جمع آوری نمی شود و با فروشندگان آن برخورد قانونی صورت نمی گیرد.
اما نکته آخر را باید خطاب به صنعت کاران کشور به ویژه در حوزه خودروسازی بیان داشت که چرا با گذشت چند دهه از فعالیت مستمر و صرف هزینه های نجومی و نبود رقیب جدی در داخل، هنوز علیرغم ادعای مختلف در حوزه خودکفایی،محتاج واردات قطعات از خارج هستند و این ضعف آنها زمینه را برای فراهم شدن اقلام قاچاق در بازار مهیا می سازد.
وقتی ما نتوانیم اقلام و قطعات مصرفی تولیدات خود را تأمین کنیم،چطور مدعی خودکفایی در این عرصه هستیم؟!
با تمام این اوصاف بحث اصلی روی مسئله قاچاق و نظارت بر عدم ورود و فروش اقلام قاچاق در بازار است که با جان و سلامت و مردم مرتبط هستند. نهادها و دستگاه های نظارتی موظف هستند در جلوگیری از ورود این اقلام به بازار از توان و ابزار نظارتی خود استفاده کنند و با متخلفین برخورد جدی شود. اگر این انتظار محقق نگردد، توجیه این همه بوروکراسی عریض و طویل و بودجه های ریز و درشت برای تحقق این هدف زیر سئوال می رود و ابهام برانگیز خواهد بود... .