۷۷ طرح کشاورزی در استان همدان؛ آماده بهره برداری

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان:

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت که اجرای۷۷ طرح و پروژه بخش کشاورزی در این استان به پایان رسیده و به زودی بهره برداری از آنها آغاز می‎شود.

۷۷ طرح کشاورزی در استان همدان؛ آماده بهره برداری

همدان- مجید ملکیان
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت که اجرای۷۷ طرح و پروژه بخش کشاورزی در این استان به پایان رسیده و به زودی بهره برداری از آنها آغاز می‎شود.
"منصور رضوانی جلال" با بیان اینکه بنا بود این طرح‎ها همزمان با هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری برسند، افزود: به دلیل همزمانی با انتخابات، بهره برداری از طرح‎ها به زمان دیگری موکول شد.
وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این تعداد طرح کشاورزی زمینه اشتغال به کار  ۴۷۵ نفر به صورت مستقیم فراهم می‎شود.
وی با اشاره به توسعه کشت نشائی در استان همدان، اظهار داشت:  توسعه کشت‌های نشائی در استان باعث کاهش ۲ مرحله ای آبیاری محصولات و همچنین افزایش بهره‎وری شده و در مقابل میزان مصرف آب نیز کاهش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از مزایای دیگر کشت نشائی میتوان به کاهش دفعات آبیاری، زودرس کردن محصول، افزایش عملکرد محصول، تراکم مناسب بوته، رسیدن به حد اعلاییکنواختی کشت، کاهش هزینه بذر، نیروی انسانی، هزینه های جاری و استهلاک سیستم‌های آبیاری و عدم انتقال بیماری‌ها و آفات اشاره کرد.
وی ادامه داد: همچنین پرورش دهندگانی که از نشاء استفاده می‎کنند به علت زودرس بودن محصول از قیمت بالای بازار نوبرانه بهره مند می‎شوند.
رضوانی جلال، با اشاره به طرح سرشاخه کاری گردو نیز گفت: سرشاخه کاری و اصلاح باغات طرح مهمی در کشاورزی استان همدان است که در حوزه کشاورزی انجام شد.
به گفته وی، شهرستان تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌ گردو و تولید سالیانه حدود ۱۷ هزار تن محصول مرغوب و باکیفیت در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته
 است.
وی با بیان اینکه همدان یکی از قطب‎های مهم کشاورزی کشور است، افزود: این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: بخش کشاورزی۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت‎های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی  این استان دارای۱۱۷ هزار بهره بردار است، یادآور شد:
 ۶۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیرکشت محصولات زراعی و باغی است.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان بر جایگاه مهم همدان در تولید محصولات اساسی زراعی، باغی و دام و طیـــور در سطح کشور تاکید کرد و گفت: همدان دارای تولید سالانه حدود
 ۴۰۶ هزار تن انگور، ۵۴ هزار تن گردو، ۹۲۰ هزار تن سیب زمینی،۵۰ هزار تن سیر،۳۴۰ هزار تن جو و
۱۵ هزار تن گیاهان دارویی است.