«مرگ خاموش»؛ با فشارخون کنار نیائید!

پر فشاری خون (HBP) یعنی این‌که مقدار فشارخون در سرخرگ‌های افزایش پیدا کرده است . فشار خون، نیروی خون در مقابل دیواره رگ‌های خونی است که به صورت دو عدد مثلا به صورت ۱۱۲/۷۸mmHg نوشته می‌شود. عدد بالاتر یا فشار سیستولیک، عدد مربوط به فشار خون در زمانی است که قلب دارای ضربان می‌باشد و عدد پایین‌تر یا فشار دیاستولیک، عدد مربوط به فشار خون در زمان استراحت قلب بین ضربان‌ها می‌باشد. فشار خون طبیعی باید زیر ۱۲۰/۸۰mmHg باشد.

«مرگ خاموش»؛ با فشارخون کنار نیائید!


پر فشاری خون (HBP) یعنی این‌که مقدار فشارخون در سرخرگ‌های افزایش پیدا کرده است . فشار خون، نیروی خون در مقابل دیواره رگ‌های خونی است که به صورت دو عدد مثلا به صورت 112/78mmHg نوشته می‌شود. عدد بالاتر یا فشار سیستولیک، عدد مربوط به فشار خون در زمانی است که قلب دارای ضربان می‌باشد و عدد پایین‌تر یا فشار دیاستولیک، عدد مربوط به فشار خون در زمان استراحت قلب بین ضربان‌ها می‌باشد. فشار خون طبیعی باید زیر 120/80mmHg  باشد.
فشارخون بالا مهمترین عامل مرگ و میر زودرس و ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی و سکته مغزی است و جمعیت مبتلایان به این بیماری در سه دهه گذشته سه برابر شده است.
به گفته معاون وزیر بهداشت ایران درباره آمار مبتلایان به فشار خون در حال حاضر 27 درصد از افراد بالای 18 سال، فشار خون 14 بالای 9 دارند. اگر به سنین 45 تا 50 سال برسانیم یک سوم آن‌ها و اگر به 50 تا 64 سال برسد نیمی از مردم و در سنین 65 تا 69 سال، 60 درصد آن‌ها و بالای 70 سال نیز 64 درصد یعنی دو سوم‌شان فشار خون بالا دارند. حدود
 40 درصد افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و از بین 60 درصد افراد مطلع به بیماری فقط 20 درصد تحت نظر پزشک دارو دریافت می‌کنند.در ایران، یک سوم جمعیت مبتلا به فشارخون بالا هستند، همچنین، یک چهارم جمعیت بزرگسال مبتلا به چربی خون بوده و یک سوم جمعیت نیز چاق بوده و ۶۰ درصد جمعیت کشور، فعالیت فیزیکی کافی ندارند.
مدتی است مردم از الگوی تغذیه‌ای ناسالم و غیر منطبق با سلامتی، پیروی کرده و تغذیه مناسبی ندارند، بنابراین میزان متوسط نمک مصرفی در ایران، ۱۲ گرم است و چنان‌چه این میزان به ۳ گرم کاهش پیدا کند، یک سوم از ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
کسانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند: افراد بالای 35 سال، افراد فاقد فعالیت جسمانی، افرادی که نمک زیادی مصرف می‌کنند، افراد مبتلا به دیابت یا بیماری قند خون، نقرس، بیماری کلیوی،زنان باردار، زنانی‌که قرص‌های ضدحاملگی استفاده می‌کنند، افراد چاق، افرادی که سابقه خانوادگی از پرفشاری خون داشته یا دچار بیماری خفیف کلیوی هستند.راهکارهایی برای مقابله با فشارخون:  مصرف موادغذایی حاوی پتاسیم، منیزیم، کلسیم در بهبود فشارخون بسیار موثراست. مصرف منابع غذایی پتاسیم شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه توصیه می‌شود. انواع میوه‌ها شامل موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو که میوه‌های سرشار از پتاسیم هستند و نیز مصرف سبزیجات مثل سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی، کلم سبز، قارچ، گوجه‌فرنگی و سبزی‌های خام تازه که سرشار از پتاسیم هستند را نیز در اولویت قرار دهید.