اين حق شهروندي را جدي بگيريد!

با رواج و الزام استفاده از دستكش و ماسك براي جلوگيري از شيوع كرونا، استفاده از اين وسايل رونق بسياريافت و مدتي است بسياري ازمردم با همين شكل و شمايل و مسلح به ماسك و دستكش در شهر تردد مي‌كنند.

اين حق شهروندي را جدي بگيريد!



با رواج و الزام استفاده از دستكش و ماسك براي جلوگيري از شيوع كرونا، استفاده از اين وسايل رونق بسياريافت و مدتي است بسياري ازمردم با همين شكل و شمايل و مسلح به ماسك و دستكش در شهر تردد مي‌كنند.
اما نكته تاثربرانگيز در رابطه با اين وسايل بهداشتي كه پس از استفاده به وسايل كاملا غيربهداشتي و خطرناك تبديل مي‌شوند، اين است كه برخي از شهروندان در تمام نقاط دنيا اين وسايل را در كوچه و خيابان و حتي طبيعت رها مي‌كنند؛ در حالي‌كه دورانداختن و امحاء اين وسائل هم براي خود پروتكلي دارد كه بايد توسط تمام استفاده‌كنندگان رعايت شود. اين وسايل بهداشتي، دقيقا بايد مانند زباله‌هاي بيمارستاني امحاء شوند. حداقل اين‌كه پس از استفاده در يك نايلكس پيچيده و گره خورده و سپس روانه سطل زباله شوند. اما متاسفانه اغلب مردم به اين نكته مهم هيچ توجهي نمي‌كنند و مدتي است چنين زباله‌هايي به معضلي بزرگ در شهرها تبديل شده است.
کارشناسان محیط زیست هشدارمي‌دهند که افزایش تجهیزات محافظتی مانند ماسک و دستکش‌های یکبارمصرف را که مردم در سراسر جهان برای حفاظت از جان خود و جلوگیری از کرونا می‌پوشند و پس از استفاده  در طبیعت رها می‌کنند، اکنون تهدیدی جدی برای سلامت اقیانوس‌ها و زندگی موجودات دریایی به شمار می‌آید. دستکش‌های یکبار مصرف لاتکس روشن می‌توانند لاک‌پشت‌ها و سایر پستانداران را در معرض صدمات شدید و مرگ قرار دهند چرا که ممکن است این موجودات به اشتباه به‌عنوان غذا مصرف شوند.
 يك وكيل دادگستري طبق با اشاره به ماده ۹ قانون «حفاظت از محیط زیست»، تصریح می‌کند: برابر این ماده قانونی انتشار یا آمیختن هر ماده‌ای در هر یک از اجزای طبیعت که سبب تغییر در کیفت خاک، آب و هوا شود یا خطراتی را برای سلامت انسان یا سایر جانداران به همراه داشته باشد، آلودگی محسوب می‌شود. طبق این قانون آلوده کردن محیط زیست انسانی و هر عملی که تهدید علیه بهداشت عمومی باشد اگر در قانون خاص مجازات شدیدتری نداشته باشد، طبق این ماده مستوجب حبس تا یک سال است.
به همين دليل است كه دربرخي كشورها، براي افرادي كه چنين وسايلي را در سطح شهر و طبيعت رها مي‌كنند؛ جريمه‌هاي سنگيني در نظر گرفته شده است. به‌عنوان نمونه شهردار پایتخت ایتالیا دستورالعملی صادر کرده است که بر اساس آن، شهروندانی که ماسک استفاده شده خود را در خیابان‌ها رها کنند، ۵۰۰ یورو جریمه خواهند شد.