کاهش مراجعات بیمارستانی؛ اخراج کادر درمان به بهانه‌های واهی

یادداشت

در دوران پیشاکرونایی، حدود نیمی از علت‌های مرگ و میر مردم ما به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع سرطان ها و دیابت بود و این میزان مرگ و میر نشان می‌دهد که شیوع این نوع بیماری‌های غیرواگیر در بین هم‌وطنان ما بسیار فراگیر است

کاهش مراجعات بیمارستانی؛ اخراج کادر درمان به بهانه‌های واهی

در دوران پیشاکرونایی، حدود نیمی از علت‌های مرگ و میر مردم ما به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع سرطان ها و دیابت بود و این میزان مرگ و میر نشان می‌دهد که شیوع این نوع بیماری‌های غیرواگیر در بین هم‌وطنان ما بسیار فراگیر است. اما با اپیدمی گسترده کرونا و اختصاص برخی از بیمارستان‌ها به این امرو نیز ترس مردم از حضور در بیمارستان‌ها موجب شده است که اغلب مبتلایان، از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری کنند. این مسئله علاوه بر این‌که برای خود این بیماران مشکلات فراوانی به‌وجود آورده، موجب شده که برخی بیمارستان‌ها مشتریان دائم خود در این زمینه‌ها را از دست بدهند.
از آن‌جا درمان کرونا هم به دستور وزارت بهداشت، از صفر تا صد شامل بیمه شده و گاه رایگان انجام شده است، اینک برخی از بیمارستان‌ها، که از قبل هم از بیمه‌ها طلب داشتند، دیگر توان ادامه فعالیت ندارند و در حال کاستن از کادر درمان خود هستند. حتی به گوش می‌رسد که برخی از بیمارستان‌های خصوصی، نیمی از کادر درمان خود، به‌ویژه پرستاران را اخراج کرده‌اند. آن‌هم در حالی که در رسانه‌ها از پرستاران و پزشکانی که گاه جان خود را در این میان از دست داده‌اند، با عنوان قهرمان یاد می‌کنند؛ اما آن‌چه در عمل جریان دارد نه امنیت جانی است و نه امنیت شغلی!
سازمان نظام پرستاری ایران از وزیر بهداشت خواسته که در این مسئله ورود کند، و اخراج پرستاران به «بهانه‌های واهی» مانند عوارض شیوع کرونا را مورد بررسی قرار دهد. رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرده است که این اخراج‌ها در بیمارستان‌هایی اتفاق می‌افتد که به خاطر تلاش و کوشش پرستاران و به مدد تعرفه‌های سنگین و چندین برابری خدمات و مراقبت‌های سلامت، میلیاردها تومان عاید سهامدران و مسئولان آن‌ها شده است.
این اخراج‌ها در حالی انجام می‌شود که به دلیل شیوع و فشار گسترده کرونا وزیر بهداشت با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از اولویت استخدام پرستاران و پیراپزشکان خبر داده است.