چرا "مسئول بد" باید مسئولیت داشته باشد

ماه مبارک رمضان یکی از زمان های پیک حضور مخاطبین پای تلویزیون در وقت سحر و افطار است. قاعدتاً در این پیک زمانی باید بهترین و با کیفیت ترین موضوعات به لحاظ اثرگذاری برای مخاطبان در نظر گرفته شود. برحسب اتفاق چند نوبتی صحبت های مدعوین برنامه های سحر و افطار را نگاه کردم و نکته ای مورد توجه قرار گرفت که ضروریست به آن پرداخته شود.

چرا "مسئول بد" باید مسئولیت داشته باشد

ماه مبارک رمضان یکی از زمان های پیک حضور مخاطبین پای تلویزیون در وقت سحر و افطار است. قاعدتاً در این پیک زمانی باید بهترین و با کیفیت ترین موضوعات به لحاظ اثرگذاری برای مخاطبان در نظر گرفته شود. برحسب اتفاق چند نوبتی صحبت های مدعوین برنامه های سحر و افطار را نگاه کردم و نکته ای مورد توجه قرار گرفت که ضروریست به آن پرداخته شود.
درصحبت های چند خطیب نام آشنا از سیما برای دعوت جوانان به امر دین داری و پایداری به ارزش های معنوی انقلاب اسلامی،عنوان شد که: "شما جوانان به این نگاه نکنید که فلان مسئول خطایی کرده و یا از فلان مسئول به سبب عملکرد ناصحیح آن مکدر خاطر هستید؛ نباید این را به پای دین و ارزش های انقلاب بگذارید." 
این گزاره کلامی کاملاً درست و منطقی است و به قولی " به خاطر یک کافر که در مسجد را نمی بندند". اما مطرح کنندگان این بحث و توجیهات آنها برای نسل جوان، غیرقابل پذیرش و سرشار از ابهامات بی جواب است. چرا که نسل حاضر می بیند برخی افراد که از قضا مسئولیتی هم دارند مدام دم از دین و ارزش های انقلاب دم می زنند، اما در زندگی غیرسیاسی آنها خبری از این ارزش ها و منویات شرعی نیست و حتی در برخی موارد سر از پرونده های نجومی درمی آورند و یا با داشتن تابعیت کشورهای غربی از ایران مهاجرت می کنند.
همچنین آنچه این وعظ کنندگان ماه رمضان در این زمینه به آن توجه نمی کنند، توجیه عملکرد غلط و غیرکارشناسی مسئولان است. این که من نوعی به عنوان عضوی از این جامعه و حکومت در شرایط فشار و سختی، پایدار به اصول و ارزش ها باشم و در مقابل کارگزار این حکومت که وظیفه ای جز خدمت و قبول مسئولیت به سبب اعلام توانایی نداشته و ندارد، بخواهد در رفاه و یا سلیقه گرایی در عمل به قانون داشته باشد، نه تنها عادلانه نیست که البته ظالمانه و غیرمنطقی است.
اساساً این سئوال برای مردم و به خصوص نسل جوان کشور مطرح است که چرا باید فلان شخصی که عملکرد بدی داشته و یا جامعه نسبت به اعمال وی معترض بوده است، در سیستم اجرایی و مسئولیتی کشور باقی بماند و یا از جایی به جایی دیگر منتقل شود. مگر می توان گفت اگر فلان مسئول بد است شما بد نباشید! اگر مسئولی بد است اصلا نباید به وی مسئولیت داد .
هرزمان چنین پاکسازی را در سیستم و ساختار اجرایی و حکومتی کشورداشتیم می توان جوانان را نصیحت کرد که اگر فلانی اشتباهی کرده آن را به پای حکومت اسلامی و شریعت و انقلاب نگذارید. چرا که اساساً شریعت و دین خاصیت عقلانی دارد و عقل را محور تمام امور بشر قرار داده تا جایی که در روایات مختلف ما از معصومین ارزش لحظه ای تعقل بیش از سال ها عبادت است. 
لذا عقل شرعی نیز نمی پذیرد که فرد یا افرادی که عملکرد نامناسبی در امور مردم و جامعه دارند بر سرکار باشند و از ملت بخواهیم که آنها را تحمل کنیم و یا نادیده بگیریم و همچنان پایبند به برخی اصول و ارزش ها باشیم.