کشف شواهد ۵ سامانه ستاره‌ای با احتمال میزبانی از حیات

دانشمندان دانشگاه واشنگتن در ابوظبی به تازگی شواهدی از پنج منظومه ستاره‌ای را یافته‌اند که احتمال پشتیبانی از حیات را دارند.

قسمت اول
دانشمندان دانشگاه واشنگتن در ابوظبی به تازگی شواهدی از  پنج منظومه ستاره‌ای را یافته‌اند که احتمال پشتیبانی از حیات را دارند.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، نزدیک به نیم قرن پیش سازندگان فیلم "جنگ ستارگان" سیاره‌ای قابل سکونت به نام "تتوین"(Tatooine) را که سیاره‌ای بیابانی بود که به دور یک جفت ستاره در حال چرخش بود، تصور کردند که میزبان حیات هوشمند بود. اکنون طبق مطالعه جدید منتشر شده در مجله
 Frontiers in Astronomy and Space Sciences، دانشمندان به تازگی شواهد برجسته‌ای را یافته‌اند که به
 پنج منظومه شناخته شده با چندین ستاره به نام‌های "کپلر-۳۴، -۳۵، -۳۸، -۶۴ و -۴۱۳" اشاره دارد که همگی آنها احتمالا از حیات پشتیبانی کنند.
به عبارت دیگر، ما پنج قدم دیگر به دستیابی به حیات بالقوه فراتر از منظومه شمسی نزدیک شده‌ایم.
یک چارچوب ریاضی تازه توسعه یافته، محققان دانشگاه واشنگتن و دانشگاه نیویورک در ابوظبی را قادر ساخت تا نشان دهند که چگونه این پنج منظومه که ۲۷۶۴ و ۵۹۳۳ سال نوری از زمین فاصله دارند، در صورت فلکی "ماکیان"(Cygnus) و "شلیاق"(Lyra) هر یک دارای یک
 "منطقه قابل سکونت" دائمی هستند.
یک منطقه قابل سکونت، ناحیه‌ای از فضا در نزدیکی ستارگان است که در آن آب مایع می‌تواند شکل بگیرد و در سطح یک سیاره زمین‌مانند باقی بماند. یکی از این منظومه یا سامانه‌ها موسوم به "کپلر-۶۴" حداقل چهار ستاره در مرکز خود دارد که در حال چرخش به دور یکدیگر هستند. اما در حالی که بقیه سامانه‌ها هرکدام فقط دو ستاره دارند، همه آنها میزبان حداقل یک سیاره غول پیکر برابر یا بزرگتر از نپتون شناخته شده‌اند.
این یک اثبات اصل است که سیارات غول پیکر در سامانه‌های ستاره‌ای دوگانه احتمال وجود یک جهان قابل سکونت را رد نمی‌کنند.
"نیکولاس جئورگاکاراکوس" نویسنده مسئول این مطالعه و پژوهشگر بخش علوم دانشگاه نیویورک در ابوظبی گفت: زندگی در سیاره‌هایی که در منطقه قابل سکونت سامانه خود قرار دارند، درست مانند زمین احتمال بالایی برای تکامل دارد. در اینجا ما بررسی می‌کنیم که آیا یک منطقه
قابل سکونت در ۹ سامانه شناخته شده با دو یا چند ستاره در مدار سیارات غول پیکر وجود دارد یا خیر.
وی افزود: ما برای اولین بار نشان می‌دهیم که "کپلر-۳۴، -۳۵، -۶۴ و -۴۱۳" و به ویژه "کپلر-۳۸" برای میزبانی از دنیاهای زمین‌مانند دارای اقیانوس‌ها مناسب هستند.
ادامه دارد...