کروناویروس خود را برای حمله به اندام‌های مختلف آپدیت می‌کند!

در دو ماه آغازین پاندمی این بیماری، اغلب متخصصان و کارشناسان پزشکی معتقد بودند این ویروس، بیشتر به اندام تنفسی انسان آسیب می‌زند و ریه‌ها را درگیر می‌کند؛ که البته عوارض چنین درگیری، در صورت بهبودی تا آخر عمر با فرد خواهد بود. تحقیقات بعدی نشان داد کووید۱۹، بر سیستم عصبی نیز تاثیر می‌گذارد؛ برخی بیماران با ابتلا به این ویروس، دچار سکته مغزی شدند و به این ترتیب جان خود را از دست دادند.

کروناویروس خود را برای حمله به اندام‌های مختلف آپدیت می‌کند!

در دو ماه آغازین پاندمی این بیماری، اغلب متخصصان و کارشناسان پزشکی معتقد بودند این ویروس، بیشتر به اندام تنفسی انسان آسیب می‌زند و ریه‌ها را درگیر می‌کند؛ که البته عوارض چنین درگیری، در صورت بهبودی تا آخر عمر با فرد خواهد بود. تحقیقات بعدی نشان داد کووید19، بر سیستم عصبی نیز تاثیر می‌گذارد؛ برخی بیماران با ابتلا به این ویروس، دچار سکته مغزی شدند و به این ترتیب جان خود را از دست دادند.
اما ماجرای این ویروس و جهش آن، موجب نگرانی‌های بسیاری شده است. در آغاز تصور می‌شد نوزادان و کودکان حتی در صورت ناقل بودن، مبتلا نمی‌شوند. تصور می‌شد مادران باردار مبتلا، می‌توانند فرزندان سالم به دنیا آورند، گفته شد که این ویروس در آب زنده نمی‌ماند و... اما بررسی و اتفاقات بعدی نشان داد که نه تنها کودکان مبتلا می‌شوند، بلکه مادران مبتلا نوزادان مبتلا به دنیا می‌آورند، این ویروس در آب آشامیدنی کشوری چون فرانسه دیده شده، مدفوع و اسپرم انسان هم حاوی این ویروس است و ...
بنابراین در هزار سوم، با پدیده‌ای استثنایی در مورد کووید19 مواجه هستیم، با ویروسی که از هیچ‌کدام از الگوهای خاص ویروسی پیروی نمی‌کند که هیچ، مدام در حال جهش و سازگاری و مقاومت در برابر انواع داروهاست. بنابراین طبیعی است که به گفته پژوهشگران در هامبورگ؛ این ویروس می‌تواند از فرق سر تا نوک پای انسان را درگیر کرده به او آسیب بزند!
بررسی‌های این پژوهشگران در چند ماه نشان داده است که ویروس کرونای جدید-جهش یافته- دیگر فقط به ریه‌ها حمله نمی‌کند، بلکه قلب، کلیه‌ها، مغز، عروق، اعصاب و پوست بدن درگیر این ویروس شده و تأثیر ویروس جدید بر آن‌ها و عملکردشان مشاهده شده است.
قلب: تحقیقات انجام شده در آمریکا، چین و ایتالیا نشان می‌دهند ویروس کرونای جدید به قلب هم حمله می‌کند. دلایل آن‌ها برای اثبات این مدعا، مستدل است:
• میزان مرگ‎ومیر بالا در میان مبتلایان به ویروس جدید کرونا که سابقه‌ بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون دارند
• افزایش یک زیست‌نشانگر در خون که از سلول‌های تخریب‌شده یا در حال مرگ ماهیچه قلب آزاد می‌‌شود و در بین بیمارانی با دوره بیماری حاد دیده شده است
• ایجاد عفونت در ماهیچه قلب در مبتلایانی که سابقه بیماری نداشته‌اند
این مسئله که آیا این ویروس خودش باعث این آسیب‌ها به قلب می‌شود یا واکنش‌ ایمنی بدن در برابر بیماری، عامل این آسیب‌ است، هنوز مشخص نیست. پیش‌تر در برخی بیماران مبتلا به مرس یا سارس هم آسیب‌ها و مشکلات جدی قلبی به ثبت رسیده‌اند. ویروس جدید کرونا با عامل بیماری‌زای مرس و سارس شباهت‌های بسیاری دارد.
رگ‌های خونی: پژوهشگران سوئیسی در مطالعات خود پس از کالبدشکافی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، دریافتند که در برخی مبتلایان، تمام لایه سلولی، در لایه درون رگی، رگ‌های خونی و لنفاوی اندام‌های گوناگون، دچار التهاب شده‌اند. آنان به این نتیجه رسیدند که ویروس جدید از طریق «آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین» التهابی را در لایه درون رگی ایجاد می‌کند. این التهاب می‌تواند منجر به اختلالات ریزجریان خون شود که به نوبه خود به قلب آسیب می‌رساند و می‌تواند به آمبولی ریه، انسداد عروق در مغز و دستگاه گوارش بینجامد.
کلیه‌ها: تنفس مصنوعی به بیمار مبتلا به کووید ۱۹ که دچار عفونت ریه شده، می‌تواند به کلیه‌ها هم آسیب برساند. اغلب بیمار دچار نارسایی حاد کلیه می‌شود، چرا که در صورت عفونت ریوی، معمولا به دلیل تجمع بالای مایع در ریه، برای بیمار داروهایی تجویز می‌کنند که منجر به جذب آب بدن می‌شود. به این ترتیب خون‌رسانی کلیه با مشکل مواجه شده و این ارگان نمی‌تواند وظیفه تصفیه را انجام دهد. در
 ۳۰ درصد از مبتلایان، کلیه‌ها به حدی آسیب‌ دیده‌اند که بیمارنیازمند دیالیز می‌شود.
پوست: از بسیاری از کشورها گزارش شده که در مبتلایان، تغییرات پوستی مشاهده شده است. ضایعات پوستی کوچک بیش از همه در میان کودکان و نوجوانان و در ناحیه پاهای آنان دیده شده است. این لکه‌های بنفش شبیه به آثار سرخک، آبله مرغان یا سرماسوزک‌‌ بوده‌اند. مشاهده بثورات پوستی، واکنش‌های شبیه حساسیت در دیگر نقاط بدن هم گزارش شده است. احتمالا تغییر رنگ متمایل به آبی پوست به اختلالات هموستاز (خون‌ایستی) برمی‌گردد که عامل آن می‌تواند ویروس جدید کرونا باشد.