رشته مددکاری برای حل بحران‌ها نیاز به فعالیت بین رشته‌ای دارد

رییس دانشگاه علامه طباطبایی:

رشته مددکاری برای حل بحران‌ها نیاز به فعالیت بین رشته‌ای دارد

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروز در بسیاری از بحران ها و توانمندسازی ها با مسائلی مواجه هستیم که مددکار باید با روانشناس، اقتصاد دان، روانپزشک و سایر حرفه ها مشکل را حل کند؛ بنابراین نیاز است به فعالیت های بین رشته ای برای حل بحران ها توجه ویژه شود.
به گزارش ایرنا، حسین سلیمی در نشست کشوری مددکاران اجتماعی افزود: در علوم جدید مثل مددکاری دچار پارادوکس هایی هستیم.
وی ادامه داد: این پارادوکس ها باعث پیشرفت این علوم و حرفه ها همراه است. بسیاری از دانش های مدرن زمانی که شکل گرفتند همین وضعیت را داشتند که هم راهی در پیش روی بشر گذاشتد و هم قید و بندهایی برای آن تعریف کردند. 
سلیمی عنوان کرد: در عصر روشنگری هدف اصلی آزادسازی عقل انسانی از قید و بندها بود، اما در رهایی عقل انسانی از قید و بندها علوم جدید خود قید و بندی برای انسان ایجاد کردند. 
او تصریح کرد: در عرصه مددکاری اجتماعی در عصر مدرن زمانی که انسان با آسیب های جدید رو به رو شد، دانش حرفه ای با نام مددکاری اجتماعی تعریف کرد که خود این مددکاری اجتماعی در دوره ای در چارچوب های عقلایی ناشی از یک محیط جغرافیایی معین محدود شد. همه مددکاران پس از تاسیس رشته ها از توانمندسازی صحبت می کنند، اما باید بررسی شود که چگونه این اتفاق می افتد. 
سلیمی عنوان کرد: نیاز به آزاداندیشی دائمی در این حرفه است. این رشته در آلمان جزو رشته های فنی است؛‌ به دلیل اینکه نگاه کاملا حرفه ای به آن داشتند. سازمان ها به دانشگاه ها نیروی انسانی مورد نیاز را اعلام می کردند و آن نیروی انسانی تربیت می شد. این امر نشان می دهد در کشورهای اروپایی دانش و کنش با یکدیگر هم‌سو هستند.
وی اظهار داشت: در عرصه مددکاری نباید بین رشته های این حرفه دیوار کشیده شود. این دیوار ما را از کنش و فهم بین رشته ای و استفاده از تخصص های دیگر دور کند.
سلیمی اظهار داشت: مردم می دانند رفع مشکلات آنها در دانشگاه ها است به عنوان مثال با احداث سایت مشاوره دانشگاه علامه، مراجعان زیادی به آن رجوع کردند.
دانشگاه علامه طباطبایی دیروز میزبان دومین نشست مددکاران اجتماعی مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به مناسبت روز جهانی مددکاری اجتماعی با عنوان مددکاری اجتماعی، تقویت همبستگی و پیوند اجتماعی بود.