پرندگان ميانكاله؛ قرباني آفت‌كش‌هاي كشاورزي!

دو سال متمادي است كه پرندگان به ميانكاله مي‌آيند تا بميرند! در اين دوسال و طي يك گزارش رسمي، امسال بيش از ۱۲هزارلاشه‌ي پرندگان مهاجر از این تالاب جمع‌آوری شده است و البته تلفات هرروز بر وسعت اين فاجعه گسترده‌تر می‌شود. سال پیش شمارپرندگان مرده به ۴۳ هزار بال رسید و احتمال تکرار این اتفاق نشان از احوال بد تالاب دارد.

پرندگان ميانكاله؛ قرباني آفت‌كش‌هاي كشاورزي!

دو سال متمادي است كه پرندگان به ميانكاله مي‌آيند تا بميرند! در اين دوسال و طي يك گزارش رسمي، امسال بيش از 1۲هزارلاشه‌ي پرندگان مهاجر از این تالاب جمع‌آوری شده است و البته تلفات هرروز بر وسعت اين فاجعه گسترده‌تر می‌شود. سال پیش شمارپرندگان مرده به ۴۳ هزار بال رسید و احتمال تکرار این اتفاق نشان از احوال بد تالاب دارد.
امسال هم مثل سال گذشته فرضیه نخستي كه برآن بسيار تكيه مي‌شد، ابتلاي اين پرندگان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل بود، اما بالاخره آزمایش‌هاي مختلف نشان دادند كه علت مرگ گسترده اين پرندگان سم بوتولیسم است؛ آزمایش‌هاي مرکز ملی دامپزشکی کشور نيز این موضوع را تایید کرد. معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی می‌گوید: «آزمایش‌هایی که متخصصان در مرکز ملی دامپزشکی کشورانجام دادند، تایید می‌کند که در تالاب میانکاله بوتولیسم عامل مرگ پرندگان است.»
علت وجود بوتوليسم در ميانكاله، وجود دو عنصر«ارگانوکلره وارگانوفسفره» است كه معمولا در آفت‌كش‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.اين آفت‌کش‌ها باتوجه به نوع مصرف سموم به علف‌کش، حشره‌کش، قارچ‌کش، کرم‌کش و میکروب‌کش تقسيم مي‌شوند.
اين دو عنصر، در جنگ جهانی دوم به‌عنوان سلاح بيوشيميايي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. ارگانوفسفره‌ها به دسته‌ای از نوروتوکسین‌های بسیارسمی تعلق دارد که معمولا به‌عنوان حشره‌کش و جونده‌کش و ترکیبات شیمیایی جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به اين ترتيب و براساس آزمايش‌هاي سازمان دامپزشكي، ورود آفت‌كش‌هايي كه در كشاورزي مورد استفاده قرارمي‌گيرند، و از اين ميزان سميّت برخوردارند، ورودبه تالاب ميانكاله، موجب از بين‌رفتن اين حجم از پرندگان مهاجر شده، عناصري كه در بدن اين پرندگان به سم بوتوليسم تبديل شده. طبعا ادامه اين روند با توجه به قرار داشتن انسان در اين چرخه‌ي اكوسيستميِ آغشته به سموم خطرناك، مي‌تواند عوارض جدي براي انسان به‌عنوان مصرف‌كننده محصولات كشاورزي و آبزيان در پي داشته باشد.