تعطیلی تدریجی کارخانه‌های تولیدکننده برندهای پرسابقه و قدیمی

درخبرها آمده است که یکی از اولین کارخانه های تولید مواد شوینده در کشور، پس از ۹۲ سال، به دلیل بدهی از جمله مالیاتی دچار مشکلاتی شده و سازمان امورمالیاتی، برای تأمین این بدهی، تعدادی دستگاه کامیون این شرکت را به مزایده گذاشته است. طلب اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی چندین میلیارد تومان است.

تعطیلی تدریجی کارخانه‌های تولیدکننده برندهای پرسابقه و قدیمی

درخبرها آمده است که یکی از اولین کارخانه های تولید مواد شوینده در کشور، پس از 92 سال، به دلیل بدهی از جمله مالیاتی دچار مشکلاتی شده و سازمان امورمالیاتی، برای تأمین این بدهی، تعدادی دستگاه کامیون این شرکت را به مزایده گذاشته است. طلب اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی چندین میلیارد تومان  است.
 توجه به این نکته مهم، ضروری است که در طول چند سال اخیر، چند کارخانه قدیمی دیگر که صاحب برندهای معتبری هم بوده‌اند، به تعطیلی کشیده شده، کارگران آن‌ها بیکار شده و تولید داخلی آنان، متوقف شده است؛ آن‌هم در حالی‌که درست در همین چندسال، سخن از حمایت از تولید داخلی و جهش تولید می‌رود و انتظار آن است که دولت و مسئولان ذیربط به هر نحوی که شده-حداقل برای جلوگیری از بیکار شدن کارگران- توجه ویژه‌ای به این کارخانه‌های پرسابقه که صاحب برندهای داخلی هم هستند، داشته و آنان را در چنین وضعیتی حمایت کنند. وگرنه همچنان که در چندسال اخیر شاهد آن بوده‌ایم، احتمالا با این روند، این کارخانه با داشتن چندین زیرمجموعه تولیدی، به جمع کارخانه‌های به تعطیلی کشانده شده، خواهد پیوست؛ چنانچه رئیس انجمن لوازم خانگی کشوراخیرا اعلام کرده ۱۰۰ کارخانه لوازم خانگی تعطیل شده و بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی فعال در زمینه لوازم خانگی بزرگ و الکترونیک با ظرفیت ناقص مشغول فعالیت هستند؛ و این اتفاقات برخلاف شعارهای دولت در جهت حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی است.
 اگر قرار است حمایتی صورت گیرد، باید جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود و به این کارخانه‌ها، که به‌نحوی از بحران تحریم و کرونا و قاچاق و واردات بی‌رویه محصولات خارجی، آسب دیده‌اند، کمک ویژه شود. این کمک فقط کمک به کارخانه نیست، کمک به صدها کارگر سرپرست خانوار است که اگر کارخانه‌هایی از این دست بخوابند، دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری خواهند شد.