وضع پیشرفت بخش دریایی طرح گوره - جاسک تشریح شد

وضع پیشرفت بخش دریایی طرح گوره - جاسک تشریح شد


مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس وضع پیشرفت بخش دریایی طرح ملی گوره - جاسک را تشریح کرد و گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی فشرده‌ای که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم، امیدواریم نخستین مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری زودهنگام را تا اواخر بهمن‌ماه به انجام برسانیم.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، رسول فلاح نژاد با بیان اینکه محل اجرای طرح گوره - جاسک در زمره مناطق محروم قرار دارد، به همین دلیل امکانات زیرساختی و حتی دسترسی مناسب هم نداشت، گفت: استقرار اولیه پیمانکاران مستلزم ایجاد زیرساخت‌های اقامتی و رفاهی،
راه دسترسی، تأمین حراست و حفاظت، تصفیه، برق، آب و فاضلاب و ارتباطات بود و برای دسترسی به مصالح، لوازم و سرمایه انسانی ماهر سختی‌های بسیاری داشت، همچنین مهیا کردن این شرایط مستلزم ساخت هم‌زمان کمپ‌ها و دفاتر مسکونی و اداری به همراه آغاز عملیات اجرایی توأم با حجم بالایی خاک‌برداری و خاکریزی بود که البته به‌دلیل جنس بستر زمین و سستی و استحکام ضعیف بستر، تحکیم و کوبش شمع ضرورت داشت که زمان و پیچیدگی کار را افزایش داد.
وی اظهار کرد: در بخش دریایی نیز شرایط بسیار ویژه‌ای به‌دلیل کار در دریای عمان و اتصال به اقیانوس وجود دارد که با شرایط شناخته‌شده و تجربه‌شده خلیج‌فارس که تا حدودی همه تأسیسات نفت و گاز پیشین در آن ساخته شده به‌طور کامل متفاوت است. در این شرایط ما با احتمال پدیده‌هایی نظیر سونامی، گل فشان، امواج اقیانوسی و طوفان‌ها و عمق بالای دریا روبه‌رو هستیم که ساختار زمین‌شناسی و ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و مطالعات لرزه‌خیزی ویژه خود را دارد.
 بهره‌برداری زودهنگام؛ اواخر بهمن‌ماه
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه به‌ موازات انجام فعالیت‌های عمرانی و اجرایی تأمین کالای این خط لوله نیز در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: درباره تأمین کالا نیز همه لوازم و تجهیزات موردنیاز به‌ویژه گوی‌های شناور و ملحقات، خطوط لوله دریایی و شیرآلات و اتصالات مربوطه، سامانه اندازه‌گیری و میترینگ و باقی ملزومات مانند سیستم کنترل و برق سفارش داده شده و هم‌ اینک عمده آنها مراحل نهایی ساخت و آزمون را طی کرده‌اند و گاه نیز به محل سایت حمل شده‌اند و در حال دریافت و ترخیص هستند که به‌مرور آذرماه در محل سایت دریافت می‌شوند و عملیات نصب آغاز می‌شود.
فلاح‌نژاد تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی فشرده‌ای که پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم امیدواریم نخستین مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری زودهنگام را تا اواخر بهمن‌ماه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه قرار است سه گوی شناور در فاصله حدود
 ۷ کیلومتری از ساحل و در عمق حدود ۵۰ متری نصب شوند، گفت: حجم و اندازه این گوی‌ها حدود ۲ برابر اندازه و حجم گوی‌های شناور متداول است که در نقاط دیگر مورد استفاده هستند، زیرا قرار است به‌وسیله آنها، یک میلیون بشکه نفت در روز با دبی بیش از ۱۰ هزار مترمکعب در ساعت بارگیری شود.