سوختن یک تاریخ و یک چرخه حیات در تالاب انزلی

طی دو روز خبرهای تلخی از آتش سوزی در مرداب بندر انزلی منتشر شده است. براساس اعلام مسئولان استانی وسعت آتش بیش از ۴۰هکتار از نیزارهای تالاب را دربر گرفته و شعله های آتش به هسته مرکزی تالاب نفوذ کرده اند.

سوختن یک تاریخ و یک چرخه حیات در تالاب انزلی

 


طی دو روز خبرهای تلخی از آتش سوزی در مرداب بندر انزلی منتشر شده است. براساس اعلام مسئولان استانی وسعت آتش بیش از 40هکتار از نیزارهای تالاب را دربر گرفته و شعله های آتش به هسته مرکزی تالاب نفوذ کرده اند.
جدا از آتش سوزی صورت گرفته، طی مشاهدات عینی هفته گذشته از تالاب شاهد خشک شدن وسیع این تالاب بودیم. به گونه ای که با پای پیاده تا مناطق مرکزی تالاب می شد قدم زد و در میان هسته رشد نیلوفرهای آبی و
پسته های دریایی رفت. متأسفانه بستر تالاب زیرپای گردشگران درحال
آسیب دیدن است. بخش هایی هم که هنوزخشک نشده بود به قدری سطح آب پایین آمده بود که قایق کوچک گردشگری به سختی در آن تردد می کردند.
افسوس و حسرت در چشمان قایق داران و محلی های منطقه موج
می زد و با نگرانی معتقد بودند در کمتر از دوسال دیگر تالاب خشک خواهد شد. شاید کمتر ایرانی باشد که در طول عمر خود سری به تالاب انزلی نزد.
تالاب انزلی پیوندی بین نسل های گذشته و امروز ایجاد کرده و همواره یکی از قطب های گردشگری شمال کشور محسوب می شود.
اما فارق از بحث گردشگری نابودی تالاب به منزله نابود شدن زیستگاه انبوهی از گونه های مختلف پرندگان و آبزیان و گیاهانی می باشد که درکنار هم یک مجموعه ناب و منحصر به فرد زیست محیطی را پدید آورده اند که همواره گزینه مهاجرت و کوچ قاره ای پرندگان بوده است.
درکنار این چرخه زیستی، باید به معاش و زندگی هزاران خانواده بومی این منطقه اشاره داشت که با نابودی تالاب اوضاع بدی خواهند داشت و از
هم اینک آثار مخرب تالاب آنها را مضطرب ساخته است. تا به کی باید نظاره گر این مسائل باشیم، چرا محیط زیست برای ما اولویت پیدا نمی کند؟!