وقتی اعتماد از مسئولیت پیشی می گیرد

اساسا هرگونه مسئولیتی با تعریفی از دایره تعهدات و ارائه خدماتی شکل می گیرد که فرد مسئول باید در حیطه مشخص شده وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد. اما بعضا مشاهده می شود که برخی افراد جامعه بدون داشتن سمت و جایگاه رسمی در حوزه های مختلف به گونه عمل می کنند که چندین نهاد و دستگاه رسمی با داشتن بودجه مصوب و صدها کارمند و امکانات فراوان در برابر آنها حرفی برای گفتن ندارند و بر فعالیت فردی این افراد برابری می کند با خروجی یک یا چند نهاد رسمی.

وقتی اعتماد از مسئولیت پیشی می گیرد

 


اساسا هرگونه مسئولیتی با تعریفی از دایره تعهدات و ارائه خدماتی شکل می گیرد که فرد مسئول باید در حیطه مشخص شده وظایف محوله را به  نحو احسن انجام دهد. اما بعضا مشاهده می شود که برخی افراد جامعه بدون داشتن سمت و جایگاه رسمی در حوزه های مختلف به گونه عمل می کنند که چندین نهاد و دستگاه رسمی با داشتن بودجه مصوب و صدها کارمند و امکانات فراوان در برابر آنها حرفی برای گفتن ندارند و بر فعالیت فردی این افراد برابری می کند با خروجی یک یا چند نهاد رسمی.
اینجا به دنبال تخریب یا کوچک شمردن اقدامات نهادهای مسئول نیستیم بلکه مراد تاکید بر عنصر "اعتماد" است که می تواند هم افزایی اجتماعی حول فرد یا گروه اعتمادساز ایجاد نماید.
کافی است به گزارش عملکرد یکی هنرمندان کشورمان در اقدامات خیرخواهانه توجهی کوتاه داشته باشیم.
محسن چاوشی خواننده کشورمان به یمن همین اعتماد مردمی توانسته است به کمک نیازمندان بپردازد.
اقدامات محسن چاوشی و تیمش با اتکا به اعتماد و  مجموع کمک‌های مردمی دریافت‌شده تاکنون، منجر به آزادی ۱۵۵۶ زندانی جرایم غیرعمد، تأمین هزینه درمان ۱۲۵۰ بیمار، تأمین دیه ۷۵ زندانی محکوم به اعدام و تأمین کمک‌هزینه ۲۵ مسکن شده است.
اینجا قدرت و ایجاز اعتماد مشخص می شود و نشانگر این موضوع است که هرگونه فعالیت و مسئولیتی بدون جلب اعتماد عمومی نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد. لازمه این جلب اعتماد نیز پرهیز از تزویر و ریا و صداقت داشتن با مردم است.