ایران تا ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از شکسته شدن انحصار شرکت‌های خارجی در تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: ایران تا سال ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود.

ایران تا ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود


 


مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از شکسته شدن انحصار شرکت‌های خارجی در تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: ایران تا سال ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجید دفتری ضمن گرامیداشت
هفته پژوهش و تبریک به پژوهشگران صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با پشتیبانی صنعت پتروشیمی و با بهره‌گیری از دانش روزآمد جهان، همواره در روند توسعه این صنعت پویا نقش‌آفرین بوده است.وی افزود: این شرکت براساس برنامه‌ریزی‌های راهبردی خود در مسیر تدوین و توسعه دانش‌ فنی تولید کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت پتروشیمی، صنایع تکمیلی و بهینه‌سازی فرآیندهای واحدهای تولیدی و دانش‌های موجود و تجاری‌سازی دانش‌های فنی گام برمی‌دارد.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه از ۴۰ نوع گروه کاتالیست موجود در صنعت پتروشیمی ، ۲۰ گروه آن در کشور داخلی‌سازی و صنعتی شده، گفت: تا پایان امسال هشت گروه دیگر داخلی‌سازی می‌شود و ۱۲ گروه باقیمانده نیز در حال تحقیق و یا توسعه است.
 شکست انحصار شرکت‌های خارجی
دفتری با بیان اینکه در زمینه تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، انحصار شرکت‌های خارجی شکسته شده است، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا سال ۱۴۰۲، ایران از واردات کاتالیست‌های اصلی مورد نیاز صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود و در این مسیر شرکت پژوهش و فناوری با ارائه کاتالیست‌های مختلف مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی، سبب افزایش اعتماد به ساخت داخل شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های اعمال‌شده با همکاری فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، نیاز شرکت‌های پتروشیمی به خارج از کشور برای تأمین کاتالیست‌های خود کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراکز تهران، اراک، ماهشهر و عسلویه اشاره کرد و گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ارتباط و همکاری‌های بسیار مطلوبی را با پژوهشگران در بخش‌های مختلف دارد و این شرکت آماده هرگونه همکاری با تولیدکنندگان کاتالیست‌هاست.
دفتری ادامه داد: ارتباط با مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌تواند نیازهای صنعت را برطرف کند و به‌عنوان یک شرکت دانش‌محور، مؤسسه‌های پژوهشی (متانول، الفین و پروپیلن) در چند دانشگاه معتبر ایجاد کرده‌ایم و همکاری مطلوبی با مجموعه دانشگاهی کشور وجود دارد.
وی افزود: خوشبختانه همکاری مطلوبی با هلدینگ‌های پتروشیمی وجود دارد و با حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی پروژه‌های پرشمار مشترکی با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده که برخی از آنها نیز منجر به کسب نتایج بسیار ارزشمندی و عقد قرارداد با هدف حمایت از تولید داخلی شده است.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت‌های موجود برای صادرات دانش فنی و کاتالیست به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: با بعضی از کشورهای همسایه از سوی بخش خصوصی مذاکراتی انجام شده و امید است در آینده نزدیک بتوانیم در زمینه صادرات دانش فنی و کاتالیست نیز عملکردی قابل قبول را رقم بزنیم.