اگر بیشتراز این می‌خواهیم، باید مربی قوی‌تر بیاوریم

حمید درخشان کارشناس فوتبال :

حمید درخشان کارشناس فوتبال : اگر بیشتراز این می‌خواهیم، باید مربی قوی‌تر بیاوریم

اگر بیشتراز این می‌خواهیم، باید مربی قوی‌تر بیاوریم

 


حمید درخشان کارشناس فوتبال درباره انتظارات از تیم ملی برای صعود به جام جهانی و راهیابی به مرحله دوم این مسابقات با توجه به بازیکنان و کادرفنی کنونی گفت: شما باید سرمایه‌گذاری کنید که به بهره‌برداری برسید. برای تیم ملی چقدر سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی شده که انتظار دارید در جام جهانی موفق شود؟ به همان اندازه که کار کرده‌ایم، باید توقع داشته باشیم. شما می‌خواهید فقط در جام جهانی حضور داشته باشید یا به مرحله بعد بروید؟ هر هدفی یک دیدگاه و برنامه‌ریزی را می‌طلبد.

وی در واکنش به اینکه بالاخره بعد از پنج دوره حضور در این مسابقات، مردم انتظار دارند ایران به مرحله دوم صعود کند گفت: پنج دوره در جام جهانی بودیم اما نگاهمان این است که یک مرحله بالاتر برویم. یک مرحله بالاتر رفتن نیاز به برنامه ریزی، سرمایه گذاری، بازی‌های تدارکاتی و کادرفنی قوی دارد. همه این ها را باید کنار هم بگذاریم. این هم تضمین کننده موفقیت نیست که تیم‌ها به دور بعد بروند. ممکن است توپی به دیرک بخورد و گل نشود. باید این سرمایه گذاری را انجام دهید.
بازیکن سابق تیم ملی ایران در واکنش به اینکه آیا پارامترهایی که گفته شد، در تیم ملی وجود دارد یا خیر اظهار کرد: با این پارامترها نمی‌توانیم به دور دوم برویم. شرایطی که داریم در حد صعود به مرحله بعد نیست. باید بهتر شویم.
درخشان در پاسخ به این سوال که در صورت فراهم کردن بازی‌های تدارکاتی و انجام یک برنامه ریزی بلند مدت، آیا نیازمند تقویت کادر فنی هستیم یا تغییر کامل نفرات اعم از اسکوچیچ و دستیارانش، گفت: فدراسیون فوتبال باید تصمیم بگیرد. من و شما تصمیم گیر نیستیم. باید بعد از بازی‌های انتخابی تک تک بازی‌ها را ببینیم و محاسبه کنیم که رشد و تکامل ما چقدر بود و چقدر سرمربی ما تاثیر گذاشته است و چه تغییراتی را ایجاد کرده است. چه سیستم‌هایی را بازی کردیم و در کدام سیستم بهتر بودیم و همچنین در کدام یک توسعه داشتیم؟
سرمربی سابق پرسپولیس خاطرنشان کرد: ملاک و معیارهایی برای ارزیابی عملکرد فنی مربیان وجود دارد که به این شکل به او امتیاز می‌دهیم و می‌فهمیم موفق بوده است یا خیر. اگر بیشتراز این را از تیم ملی و اسکوچیچ می‌خواهیم، باید مربی قوی‌تر و بزرگ‌تری بیاوریم.
او در واکنش به اینکه در میان منتقدان و هواداران، گروهی اعتقاد دارند تیم ملی با کادر فنی کنونی در جام جهانی موفق می‌شود و انتخاب مربی جدید لزومی ندارد و گروهی هم بر این باور هستند که توان و پتانسیل اسکوچیچ در حد موفقیت در جام جهانی نیست، گفت: من به همه عزیزانی که این حرف‌ها را می‌زنند، احترام می‌گذارم اما با حرف که نمی شود. باید منطقی صحبت کنیم. من چند فاکتور را گفتم. اگر اسکوچیچ در این فاکتورها موفق بوده، او را حفظ می‌کنیم. اگر دیدیم که توانمند نبوده، فکری به به حال اسکوچیچ می‌کنیم. چرا احساسی تصمیم بگیریم؟
این کارشناس فوتبال با اشاره به زمان اندک کادرفنی برای آماده‌سازی تیم ملی قبل از بازی‌های انتخابی گفت: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. اگر خاطرتان باشد تیم ملی در مسابقاتی که در بحرین برگزار شد، رفته رفته بهتر شد. ما الان بازی تدارکاتی نداریم و نمی توانیم سه، چهار مسابقه دوستانه برگزار کنیم. این یک اشکال بزرگ است. وقتی فرصتی نداریم، چطور می توانیم تیم را هماهنگ کنیم؟ هر کدام از بازیکنان ما از یک کشور و یک فلسفه فوتبالی هستند.
درخشان در پاسخ به این سوال که آیا کادرفنی کنونی می‌تواند با انجام یک برنامه ریزی مناسب و برگزاری دیدارهای تدارکاتی خوب در جام جهانی موفق شود گفت: قطعا این برنامه ریزی بهتر از هیچ است. شما می توانید با سه بازی تدارکاتی یک مقدار توسعه دهید. اگر سه بازی نکنید به مشکل برمی‌خورید. بازی به بازی بهتر می‌شویم.
این کارشناس همچنین در واکنش به اینکه منتقدان اسکوچیچ از سوی مخالفان خود به عنوان حامیان کارلوس کی‌روش نامیده می شوند گفت: نگاه ما به تیم ملی است. ما با کسی کاری  نداریم. کسی رایگان کار نکرده است و کی‌روش و اسکوچیچ حق الزحمه می‌گیرند. هر کسی بر اساس اسم، سوابق و کارنامه خود دستمزد می‌گیرد. کاری نداریم چه شخصی مربی تیم ملی می شود. ما می خواهیم که در جام جهانی
 بازی های خوبی را انجام دهیم.
درخشان تاکید کرد: برای تیم ملی آرزوی موفقیت دارم. ان‌شاء‌الله مسابقات تمام می‌شود و بعد تصمیم‌گیری می‌کنیم. به خاطر اینکه تیم ملی قوی‌تر شود، یادمان نرود که باید زیرساخت های فوتبال باشگاهی خودمان را توسعه دهیم. اگر این کار انجام شود، تیم ملی بهتری خواهیم داشت که می‌تواند به دور بعد صعود کند.