ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: صندوق ملی مسکن دومین بخش ساختاری است که در قانون جهش تولید به آن پرداخته می‌شود و پشتوانه‌ای دائمی برای مسکن کم درآمدها محسوب می شود.

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: صندوق ملی مسکن دومین بخش ساختاری است که در قانون جهش تولید به آن پرداخته می‌شود و پشتوانه‌ای دائمی برای مسکن کم درآمدها محسوب می شود.
به گزارش مهر به نقل از صدا و سیما، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی  با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در پی برگزاری اولین جلسه عالی مسکن گفت: این جلسه کمتر از ۲ هفته از ابلاغ قانون تولید مسکن به ریاست
رئیس جمهور برگزار شد. از نکات مهم این جلسه می‌توان به آغاز تولید دو نوبت، دو میلیون واحد در دو سال اول اجرای این طرح اشاره کرد که به دنبال آن تا پایان دولت یعنی چهار سال آینده امکان تهیه ۴ میلیون واحد مسکونی وجود داشته باشد. مبلغ و سود تسهیلات این پروژه با توجه به مبلغ تمام شده در شهرهای مختلف و روستاها متفاوت خواهد بود. در جلسه مذکور، کلیات این جلسه مورد تأیید قرار گرفت و قرار شد در خصوص وظایف سایر دستگاه‌های مربوط جلساتی گذاشته و جوانب طرح بررسی و تفهیم گردد.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سوی دیگر این برنامه گفت: از اعضای شورای عالی مسکن انتظار داریم حضور مؤثر و تعیین کننده در خدماتی که برای تولید میلیونی مسکن نیاز هست داشته باشند؛ متأسفانه وزیر اسبق راه و شهرسازی، تمام شیرازه این حرکت را برهم زد و مسکنی که قرار بود دو الی سه ساله تحویل دهیم، ۱۵ الی ۲۰ سال است که هنوز هم تحویل داده نشده است.
محمودزاده در ادامه گفتگو به صندوق ملی مسکن اشاره کرد و افزود: این صندوق دومین بخش ساختاری است که در قانون جهش تولید به آن پرداخته می‌شود و پشتوانه‌ای دائمی برای مسکن کم درآمدها و یا حمایتی محسوب می‌شود. یکی از ابزار موفقیت در طرح‌های مسکن را می‌توان وجود همین صندوق ملی مسکن نام برد، زیرا با استفاده از منابع این صندوق می‌توانیم کاهش سود تسهیلات بانکی را شاهد باشیم. برای ورودی‌های این صندوق، مالیات‌های بخش مسکن و زمین و ساختار، خط اعتباری مسکن مهر (اصل + برگشت آنها)، اعتباراتی که دولت در طول سال برای مسکن حمایتی در نظر می‌گیرد و اجاره‌ای که سیستم‌های ما بابت مسکن‌های ۹۹ ساله از کل پروژه‌های مسکونی ساخته شده دریافت می‌کند و بسیاری موارد دیگر دیده شده است.
شاکری بیان کرد: صندوق ملی مسکن باید سه ماه پس از ابلاغ قانون تشکیل شود که تاکنون یک ماه از آن می‌گذرد، این زمان بندی بسیار مهم است و اگر این زمان بندی برهم بریزد تمام تعهدات زیر سوال می‌رود.
محمودزاده در خصوص حجم تسهیلات بانکی گفت: حدود ۵۳۴ هزار واحد شروع کرده از قبل داشته‌ایم که عدد مصوب بانکی می‌تواند تسهیلات آن‌ها را پوشش دهد. ۲۰۰ هزار واحد از این تعداد واحد روستایی می‌باشد که ۱۵۴ واحد آن‌ها به بانک معرفی شده‌اند. تولید دو میلیون واحد مسکونی که امروز تصمیمات کلی آن مصوب شد به علاوه یک میلیون و ۵۰۰ و خرده‌ای مانده از قبل، آغاز تولید بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را به دنبال خواهد داشت. در این رابطه از وزیر اقتصاد خواستیم تا برای انجام این پروژه سالانه حدود ۳۶۰ هزار میلیارد اختصاص دهند و بنا شد تا با رئیس جدید بانک مرکزی جلسه‌ای گذاشته شود البته در جلسه اول شورای عالی مسکن، ایشان قول مساعد خود را اعلام کرده‌اند.