پاركورها به تخت جمشيد رسيدند!

‏پارکورکارها‌ به تخت‌جمشید رسیدند؛ شايد اين خبر براي بسياري از ما، خبر چندان مهمي نباشد، چون احتمالا اطلاعات كافي در مورد روش پاكوركارهاي نوجوان و جوان نداريم.

‏پارکورکارها‌ به تخت‌جمشید رسیدند؛ شايد اين خبر براي بسياري از ما، خبر چندان مهمي نباشد، چون احتمالا اطلاعات كافي در مورد روش پاكوركارهاي نوجوان و جوان نداريم.
 پاركوركار كسي است كه بايد از موانع در سریع‌ترین زمان ممکن و با استفاده از روان‌ترین و کارآمدترین و کاربردی‌ترین و آسان‌ترین و ساده‌ترین شیوه حرکتی، با کمترین انرژی مصرفی بدن، از یک مبدأ به مقصد، عبوركند. در نتيجه يك پاركوركار، بايد بتواند با و يا بدون تخته اسكيت خود از در و ديوار و پله و هر نوع مانع عمودي و افقي ممكن و ناممكن عبور كند. مدتي است پاي اين ورزشِ به‌شدت رقابتي به كشورما هم باز شده و نوجوانان و جوانان زيادي را به‌سوي خود جلب كرده است. اما مسئله مهم اين است كه براي چنين ورزشي، هنوز پيست و مكان مشخصي وجود ندارد و به همين دليل پاركورها، از هر مكاني براي رقابت با يكديگر استفاده مي‌كنند، و حالا گزارش مي‌رسد كه پاي پاركورها به تخت‌جمشيد، كه ميراث تاريخي و فرهنگي است، هم باز شده و اين افراد در حال بالا و پائين رفتن از ستون‌ها و پله‌ها و ديواره‌ها و هر مانع ديگري كه در اين سازه باستاني وجود دارد، هستند.
تخت‌جمشيد يك ميراث جهاني ثبت شده است و طبعا بايد از آن حفاظت‌هاي ويژه‌اي به‌عمل آيد. پس پرسش مهم اين است كه چگونه پاي پاركوركارها، به اين منطقه باستاني باز شده. ويژگي خاص اين ورزش به گونه‌اي است كه مي‌تواند به سازه‌هاي باستاني تخت‌جمشيد آسيب بسيار وارد كند، آسيبي كه شايد در طول قرون، عوامل جغرافيايي و اقليمي نتوانسته‌اند به آن وارد كنند، در واقع پاركور روي اين سازه‌ها، موجب تخريب و فرسايش سريع آن‌ها مي‌شود و لازم است متوليان و مسئولان اين مكان تاريخي و نيز مسئولان ميراث فرهنگي سريعا به اين معضل ورود كرده و جلوي تخريب بيشتر تخت‌جمشيد را بگيرند.