طاق كسري؛ يك ميراث فرهنگي با دو مدعي، سوئيس پاي كار آمده است!

طاق كسري، واقع درمنطقه باستاني تيسفون، يكي از بناهاي باستاني است كه هر دو كشور ايران و عراق به‌نحوي مدعي مالكيت آن هستند. همين ادعاي دوگانه، شايد يكي از دلايلي باشد بر عدم رسيدگي مناسب به اين طاق و مرمت و نگهداري آن؛ چرا كه حدود يك ماه پيش، بخشي از اين طاق كه برجسته‌ترین نماد و یادگار ساسانیان و ردپا و هویت ایران در عراق بود، فروریخت.


طاق كسري، واقع درمنطقه باستاني تيسفون، يكي از بناهاي باستاني است كه هر دو كشور ايران و عراق به‌نحوي مدعي مالكيت آن هستند. همين ادعاي دوگانه، شايد يكي از دلايلي باشد بر عدم رسيدگي مناسب به اين طاق و مرمت و نگهداري آن؛ چرا كه حدود يك ماه پيش، بخشي از اين طاق كه برجسته‌ترین نماد و یادگار ساسانیان و ردپا و هویت ایران در عراق بود، فروریخت. البته اين تخريب، ناگهاني اتفاق نيفتاده و مدت‌هاست اين روند آغاز شده و حتي بخشي از اين بنا به زباله‌داني تبديل شده است! حال پرسش اين است كه چرا هيچ‌كدام از اين دو كشور در طول اين سال‌ها اقدامي براي مرمت و بازسازي اين بنا انجام ندادند كه كار به اين‌جا رسيد؟ مي‌شد ايران با ثبت اين بنا به‌عنوان يك ميراث باستاني و جهاني، و اعلام مالكيت نسبت به آن،
در مجامع بين‌المللي، در حفظ و حراست از اين بنا بكوشد و كار مانند ديگر آثار و نيز افراد تاریخي نشود كه كم‌كم كشورهاي ديگر در حال مصادره كردن آن‌ها هستند، مانند ابن‌سينا و مولوي و شمس تبريزي! اما اكنون كشورعراق براي مرمت اين اثر باستاني، پاي كشور سوئيس را به ميان آورده و از كارشناسان آنان دعوت كرده است؛ به اين ترتيب ایران با بازي‌هاي بوروکراسی فرصت مرمت و حفاظت از مهم‌ترین اثر ساسانی خارج از مرزها را از دست داد و وزارت فرهنگ عراق پروژه نجات طاق کسری را به بنیاد سوئیسی و دانشگاه پنسیلوانیا واگذار کرده.
پيش از اقدام عراق، همزمان با فروریختن بخش‌هایی از طاق کسری و ایوان مدائن، کارزار‌های مردمی در ایران به راه افتاد و مردم ما از وزیر میراث‌فرهنگی خواستند نجات طاق کسری را در اولویت قرار دهد. در حركتي ديگر كه امضای هنرمندان بنام درپاي آن قرار گرفت، از دو دولت ایران و عراق خواسته شد همکاری برای مرمت طاق کسری در دستور کار دو دولت قرار گيرد. ۱۱ تن از باستان‌شناسان و معماران و مرمتگران ایرانی در داخل و خارج از کشور نیز در نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، اعلام کردند حاضر به کمک مالی و فنی در مرمت طاق کسری هستند.
 رسانه‌های عراقی دولت این کشور را به بی‌توجهی به وضعیت طاق کسری و ایوان مدائن متهم و از آن دولت خواستند حفاظت از طاق کسری را در اولویت قرار دهد. در نهايت دولت عراق كار مرمت اين بناي باستاني را به كشوري ديگر سپرد تا احتمالا بعدها آن‌را براي خود به ثبت جهاني برساند.