خبـــرنامه

۰

آیا اشتباه اکبریان، جام را از استقلال گرفت؟
محمدرضا اکبریان، داور دیدار صنعت نفت آبادان و استقلال در دیدار ماقبل پایانی لیگ هجدهم، در تصمیمی بحث برانگیز، گل روح الله باقری را مردود اعلام کرد. دلیل عدم پذیرش این گل از سوی تیم داوری،
رد شدن توپ از خط عرضی زمین پیش از ارسال پاس مهدی قائدی اعلام شد. ادعایی که به شدت از سوی داود رفعتی، رئیس وقت کمیته داوران حمایت شد. وی با حضور روی خط برنامه فوتبال برتر و پس از آن نیز با انتشار ویدیویی، با تکیه بر قوانین ریاضیات و هندسه، قاطعانه از تصمیم داورانش حمایت کرد!
در آن مقطع، اخراج شفر و سپرده شدن هدایت فنی تیم به
فرهاد مجیدی، تصمیمی ریسکی حساب می‌شد. در نتیجه، در صورت قهرمانی استقلال در لیگ هجدهم، هریک از اعضای تیم، قهرمانان بی بدیلی لقب می‌گرفتند که نوار قهرمانی‌های متوالی رقیب دیرینه را پاره کرده‌اند. در مقابل شکست فرهاد مجیدی و شاگردانش در کورس قهرمانی، شکستی حیثیتی و استراتژیک محسوب می‌شد. حالا اعتراف داور آن مسابقه به اشتباهش، واکنش‌های فراوانی را در پی داشته است. از هواداران استقلال گرفته تا بازیکنان و کادر فنی این تیم. اما این اشتباه چه تاثیری در سرنوشت فصل استقلال داشت؟ آیا جام قهرمانی این تیم ربوده شد؟
تا پیش از آغاز رقابت‌های هفته بیست و نهم لیگ هجدهم، استقلال با صدر جدول و پرسپولیس چهار امتیاز فاصله داشت. در این مقطع، چهار تیم اول جدول یعنی پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو هنوز روی کاغذ شانس قهرمانی لیگ را داشتند. با توجه به توقف پرسپولیس در این هفته در ورزشگاه آزادی مقابل ماشین سازی و شاگردان رضا مهاجری ، استقلال در صورت برتری مقابل صنعت نفت آبادان 56 امتیازی می‌شد و به دو امتیازی پرسپولیس 58 امتیازی می‌رسید. با توجه به توقف دیگر مدعیان قهرمانی در رقابت‌های این هفته، یعنی تساوی یک بر یک سپاهان مقابل شهر خودرو، رسما شانس قهرمانی تیم مشهدی از بین رفته و سپاهان نیز با 55 امتیاز در رده سوم قرار می‌گرفت. به عبارتی دیگر، استقلال با احتساب دو امتیاز بازی مقابل صنعت نفت که با اشتباه داوری از دست داد، در هفته پایانی بعد از پرسپولیس مهمترین بخت قهرمانی لقب می‌گرفت.
البته فوتبال ذاتا ورزشی غیرقابل پیش بینی ست و حتی اگر گل استقلال در دقایق پایانی این تیم را در نظر بگیریم، واریز سه امتیاز آن مسابقه به حساب این تیم تضمین شده نبود و چه بسا برزیلی‌های ایران موفق می‌شدند نتیجه این دیدار را به نفع خود رقم بزنند. اما در صورت پیروزی استقلال مقابل صنعت نفت، این تیم در هفته پایانی هم شانس قهرمانی داشت.  موضوعی که ممکن بود از نظر ذهنی نیز پرسپولیس را تحت فشار بگذارد. زیرا استقلال در ورزشگاه آزادی باید به مصاف سپیدرود انتهای جدولی می‌رفت و پرسپولیس در جم، روی کاغذ بازی سخت تری مقابل پارس جنوبی داشت. در ضمن شانس قهرمانی سپاهان در هفته پایانی هم هنوز کاملا از بین نرفته بود.
نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد آن است که این سه امتیاز در تعیین سرنوشت سهمیه آسیایی استقلال نیز نقشی حیاتی داشت. زیرا با وجود این دو امتیاز جا مانده در آبادان، این تیم در رده دوم جدول قرار گرفته و به جای سهمیه پلی‌آف آسیا، سهمیه مستقیم و قطعی لیگ قهرمانان آسیا را می‌گرفت. سهمیه‌ای که البته با هدایت مجیدی، با دو پیروزی در دیدارهای پلی‌آف برای این تیم محفوظ ماند. اما در صورت عدم موفقیت استقلال در راهیابی به آسیا، ممکن بود این اشتباه بسیار گران‌تر از حالا تمام شود.

تناقض در رفتار و گفتار برخی فوتبالی‌ها؛
آغاز تمرینات خوب است، شروع مسابقات بد؟

در شرایطی که بسیاری از اهالی فوتبال از لزوم پایان مسابقات برای سلامتی مردم حرف می‌زنند، تمرینات تیم‌های همین افراد آغاز شده است.
به گزارش تسنیم، با تعطیلی مسابقات فوتبال در کشور، صحبت‌های زیادی درباره ادامه رقابت‌ها به گوش می‌رسد و اهالی فوتبال بر اساس استدلال یا برخی با تکیه بر جایگاه تیم خود، پیشنهادهایی در این باره ارائه می‌کنند.
عمده نظر بازیکنان، مربیان و مدیران باشگاه‌ها بر تعطیلی مسابقات این فصل و ورود تیم‌ها به دوره پیش‌فصل مسابقات برای فصل آینده است. مطابق گفته سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ اگر ستاد مبارزه با کرونا، تاریخی غیرمعقول برای شروع مجدد بازی‌ها اعلام کند، ممکن است حتی فصل فوتبالی 99-98 نیمه‌تمام بماند.
صرف‌نظر از کارشناسی بودن پیشنهادهای ارائه شده، تناقض در رفتار و گفتار اعضای برخی تیم‌هاست. مثلاً تیمی که مدیران آن باشگاه از لزوم تعطیلی لیگ صحبت کرده و آغاز دوباره مسابقات را تهدیدی برای جان انسان‌ها خواندند، چند روزی است که تمریناتش را آغاز کرده است. این موضوع مختص به یک تیم نیست و به گوش می‌رسد که چند تیم دیگر نیز تمرینات خود را از سر گرفته‌اند.
اگر صحبت‌های این افراد به‌خاطر حفظ سلامت جامعه بوده باشد، در شرایطی که ستاد مبارزه با کرونا هنوز مجوز آغاز مجدد تمرینات را صادر نکرده است، بازیکنان خود را به تمرینات گروهی فرانمی‌خواندند. آن هم در وضعیتی که ممکن است یک ناقل ویروس کرونا حدود 30 نفر را بیمار کند.

رسول‌پناه در آستانه مدیرعاملی پرسپولیس
سرپرست باشگاه پرسپولیس به زودی به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب خواهد شد.
مهدی رسول‌پناه که در آخرین روزهای سال 98 به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس با حفظ ریاست هیئت مدیره این باشگاه معرفی شد، چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد به زودی حکم مدیرعاملی پرسپولیس را دریافت خواهد کرد.سرپرست باشگاه پرسپولیس که رابطه خوبی با وزیر ورزش دارد به تازگی روابط خوبی هم با کارگزار این باشگاه پیدا کرده و نقش زیادی در ادامه همکاری باشگاهش با این کارگزار ایفا کرد.
رسول‌پناه قرار است تا اواسط خرداد ماه حکم مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را دریافت کند.

پاسخ مثبت پیانیچ به بارسلونا
هافبک یوونتوس دوست دارد فصل آینده برای بارسلونا بازی کند
.
میرالم پیانیچ به پیشنهاد بارسلونا پاسخ مثبت داده است و توافقی میان بازیکن یوونتوس و تیم کاتالانی به وجود آمده است. هافبک ۳۰ ساله آماده است تا ایتالیا را ترک کند و آخرین گام بزرگ خود را در دوران ورزشی اش بردارد. بازیکن اهل بوسنی خود را با روش بازی بارسا وفق خواهد داد و انتقالش هزینه زیادی برای تیم کاتالانی نخواهد داشت‌.
اکنون تنها موافقت یوونتوس باقی مانده است که می توانست فصل گذشته پیانیچ را بفروشد. تیم ایتالیایی ارزش هافبک خود را ۶۰ میلیون یورو قرار داد. بحران ویروس کرونا موجب شده است باشگاه بارسلونا پیشنهاد کمتری بدهد و با معاوضه بازیکن این جا به جایی را ممکن کند.