استقرار ۸۰ درصد جمعیت در نیمه غربی آذربایجان‌شرقی

آخرین وضعیت سند آمایش آذربایجان‌شرقی؛

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، گفت: ۸۰ درصد جمعیت ما در نیمه غربی استان مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی که جمعیت کمتری دارد قابلیت‌های اقتصادی بزرگی دارد.


تبريز-توفيقي
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، گفت: 80 درصد جمعیت ما در نیمه غربی استان مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی که جمعیت کمتری دارد قابلیت‌های اقتصادی بزرگی دارد.
داوود بهبودی با تشریح اهداف و آخرین وضعیت سند آمایش استان آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: سند آمایش استان یکی از اسناد بالادستی فضايی است که فعالیت‌های اقتصادی، سکونتگاهی و توزیع جمعیت را در شهرهای بزرگ و کوچک بازآرایی می‌کند.
وی افزود: در آرایش فضایی موجود چه در عرصه ملی و چه در عرصه استانی تعارضات و عدم توازن‌هایی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال 45 درصد از جمعیت استان در شهر تبریز و 55 درصد در سایر شهرستان‌های استان مستقر هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان کرد: همچنین 80 درصد از جمعیت استان در نیمه غربی استان (در مسیر جلفا تا مراغه) مستقر هستند؛ در حالی که نیمه شرقی جمعیت کمتر ولی قابلیت‌های اقتصادی بزرگی دارد که این تمرکزها حاکی از نامتعادل بودن توزیع آمایشی است.
بهبودی یادآور شد: برای افق آینده باید تصویر جدیدی داشته باشیم. چشم‌اندازی که برای استان قابل مشاهده است که نشان می‌دهد، آذربایجان مهد تحول‌خواهی اجتماعی است که این برند باید در ملاحظات آینده برنامه‌ریزی لحاظ شود.
این اقتصاددان همچنین توضیح داد: آذربایجان همواره به لحاظ اقتصادی مطرح بوده و به‌عنوان بازارگاه اقتصادی کشور شناخته می‌شود؛ از طرف دیگر ما باید به یک محیط زیست پایدار برسیم.در مجموع همه این ملاحظات در سند آمایش استان آذربایجان‌شرقی مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال متذکر شد: در کنار همه این موارد باید روندهای کلان دنیا و سمت و سوی حرکت‌های جهانی را نیز ببینیم.