سونامي چاقي كودكان؛ آب از سرمان گذشته است!

کودکان چاق ایران ۳ برابر شدند؛ اين خبري است كه مي‌تواند و بايد هر خانواده اي را نگران كند. به‌ويژه آن‌دسته خانواده‌هايي را كه فكر مي‌كنند چاق بودن فرزندشان نشان سلامت اوست. چاقي در هيچ سني، نشانه سلامت نيست؛ حتي برخي متخصصان معتقدند كه چاقي خود نوعي بيماري است.

سونامي چاقي كودكان؛ آب از سرمان گذشته است!


کودکان چاق ایران ۳ برابر شدند؛ اين خبري است كه مي‌تواند و بايد هر خانواده اي را نگران كند. به‌ويژه آن‌دسته خانواده‌هايي را كه فكر مي‌كنند چاق بودن فرزندشان نشان سلامت اوست. چاقي در هيچ سني، نشانه سلامت نيست؛ حتي برخي متخصصان معتقدند كه چاقي خود  نوعي بيماري است.
نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی مي‌گويد:«کودکان و نوجوانان به علت زیاد درس خواندن، فعالیت فیزیکی کمتری دارند، این نگرش در کنار دیگر عوامل اجتماعی، مانند کم بودن سرانه محیط‌های ورزشی، اختصاص سهمی ناچیز از سبد درآمد خانوار به ورزش و نرخ بالای رشد جمعیت و زندگی آپارتمان‌نشینی، باعث شده که طی بیست سال اخیر تعداد کودکان مبتلا به چاقی در ایران بیش از سه برابر شود.»
با توجه به این‌که درصد قابل توجهی از کودکان چاق، بزرگسالان چاق‌تری خواهند داشت، انتظار می‌رود که با ورود این دسته از کودکان به آن مرحله سنی که احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، پرفشاری خون، نارسایی‌های کلیوی و ... در آن بیشتر می‌شود، شاهد افزایش قابل توجه آمار مبتلایان به این بیماری‌ها باشیم.
در عين حال کودکان چاق حجم کمتری در ناحیه‌ مغز در قسمت پیشانی که وظیفه‌ آن کنترل عملکرد اجرایی از جمله توانایی برنامه‌ریزی، کنترل ضربه‌ها و انجام همزمان چندین کار است را دارند.
التهابی که در مغز به وجود می‌آید در ساختار و عملکرد مغز اثر دارد. چاقی تحت کنترل فرد نمی‌باشد و عواملی مانند اراده در کاهش وزن فقط تاثیر جزئی دارد.
پس چه بايد كرد؟ بايد كودكان را تشويق و وادار به ورزش كرد البته در كنار تغذيه مناسب. كودكان هرچه بيشتر مشغول تماشاي تلويزيون و يا بازي‌هاي كامپيوتري شوند، بيشتر به هله‌هوله خوري گرايش پيدا مي‌كنند، و اين نوع خوراكي‌ها معمولا بيشتر چاق‌كننده هستند تا مغذي. در حالي‌كه كودكان در سني قرار دارند كه بايد حتما به مغذي بودن خوراكي‌هاي آنان توجه شود.
والدین می‌توانند مواد اصلی را با استفاده از خوراکی‌ها و غذاهایی که کودکان دوست دارند هم جلوی افزایش وزن کودک را بگیرند و هم کودک را راضی نگه دارند. فقط باید بدانند به جای مواد غذایی حذف شده چه موادی را قراردهند؛ خیار، ذرت و برنج بوداده، آجیل، غلات خشک و ... موادی هستند که می‌توانند جایگزین خوبی برای شیرینی، چیپس و پفک باشند.