معادلات انرژي

۰

 

مراحل نصب جکت سکوی فاز ۱۱B پارس جنوبی اواخر بهار ۹۹ پایان می‌یابد
سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام کرد که مراحل نصب جکت سکوی فاز ۱۱B پارس جنوبی پایان خرداد ماه تکمیل می‌شود.
به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، رسول فلاح‌نژاد  همزمان با آغاز عملیات بارگیری جکت سرچاهی سکوی SPD۱۱B از یارد شرکت نفت سازه قشم NSQ گفت: با تلاش همه عوامل اجرایی و مدیریتی در سمت پیمانکار و کارفرما، جکت سرچاهی SPD۱۱B و متعلقات مربوط به آن روی بارج حامل LB۹۰ قرار می‌گیرد. وی درباره مشخصات فنی این سازه گفت: جکت سرچاهی سکوی SPD۱۱B به همراه متعلقات دو هزار و ۲۰۰ تن وزن دارد که عملیات بارگیری آن به روش PUSH-PULL انجام شد. فلاح‌نژاد ارتفاع این سازه دریایی را ۷۶ متر اعلام کرد که در عمق آب حدود ۷۱ متری در موقعیت مخزنی بلوک B فاز ۱۱ پارس جنوبی در خلیج فارس به روش به آب‌اندازی، نصب خواهد شد.
به گفته مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس، جکت سرچاهی سکوی SPD۱۱B یکی از دو جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری ۱۲ حلقه چاه تولیدی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز مشترک ایران و قطر در آب‌های خلیج فارس فراهم می‌کند.
وی اعلام کرد: پس از عملیات مهاربندی و انتقال این سازه به موقعیت گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی، نصب جکت SPD۱۱B توسط شرکت صدف و با استفاده از شناور صدف ۳۰۰۰ تا پایان خردادماه جاری به اتمام خواهد رسید و موقعیت آماده آغاز حفاری می‌شود.

معاون مدیر تولید مناطق نفت‌خیز جنوب خبرداد:
انجام ۸۳ درصدی درخواست تعمیرات اساسی مناطق نفت‌خیر جنوب در سال ۹۸
معاون مدیر تولید در خدمات مهندسی تعمیرات شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از انجام ۸۳ درصد درخواست کارهای ابلاغی تعمیرات اساسی این شرکت در سال ۱۳۹۸ که شرایط اجرای آنها فراهم شده بود، خبرداد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب،  پرویز زکی با اشاره به اینکه عملیات تعمیرات اساسی در سه بخش تاسیسات فرآورشی، تجهیزات فرآیندی و ماشین آلات دوار بالای ۴ هزار اسب‌بخار برنامه‌ریزی شده بود، گفت: به همین منظور ۲۰ کارخانه فرآورشی، ۶۷ دستگاه ماشین‌آلات دوار،  ۱۲۲ تجهیز و ۱۱ دستگاه مولد برق اضطراری تعمیر اساسی شد و هم اینک نیز ۷۲ دستگاه ماشین فرآیندی دیگر در حال تعمیر اساسی است.
وی افزود: این تجهیزات و ماشین‌آلات شامل انواع مخازن، مبدل‌های حرارتی، تجهیزات نمک‌زدایی، توربین‌های گازی، انواع کمپرسورها، الکتروموتورها، پمپ‌ها، ژنراتورها و دیگر تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی است.
معاون مدیر تولید در خدمات مهندسی تعمیرات در پایان، ضمن قدردانی از همکاران تلاشگر مدیریت تعمیرات مناطق نفت خیز جنوب که در شرایط سخت کرونا هم از تلاش باز نایستادند، یادآور شد: این میزان کار به معنای پیشرفت وزنی ۶۶ درصدی پروژه‌های مرتبط با تعمیرات اساسی و صدور مجوز تمدید کارکرد ایمن برای سایر تجهیزات و ماشین آلات است.

نروژ برای کمک به ثبات بازار نفت با اوپک پلاس همراه می‌شود
نروژ از برنامه خود برای کاهش تولید داوطلبانه روزانه نزدیک به  ۲۵۰ هزار بشکه نفت در ماه ژوئن با هدف سرعت بخشیدن به برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت خام خبرداد.
به گزارش شانا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نروژ، تینا برو، وزیر نفت و انرژی نروژ اعلام کرد:  ما هم‌اکنون با شرایط بی‌سابقه‌ای در بازارهای جهانی نفت خام روبه‌رو هستیم، منافع دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت در ثبات بازارهای جهانی این ماده است.
وی افزود: ما پیش‌تر تاکید کرده بودیم که در صورت کاهش تولید خیره‌کننده ازسوی تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان، کاهش تولید داوطلبانه را بررسی خواهیم کرد.
وزیر نفت و انرژی نروژ اعلام کرد: تصمیم دولت نروژ برای کاهش تولید نفت خام این کشور به‌طور مستقل و یکجانبه گرفته شده است.
برو ادامه داد: نروژ در ماه ژوئن تولید روزانه نفت خود را ۲۵۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد و در نیمه دوم سال جاری میلادی این مقدار کاهش روزانه ۱۳۴ هزار بشکه در روز خواهد بود.
وی همچنین از به تاخیر انداختن بهره‌برداری از چند میدان نفتی تا سال ۲۰۲۱ میلادی خبرداد.
وزیر نفت و انرژی نروژ گفت: مجموع تولید روزانه نفت خام نروژ در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰۰ هزار بشکه پایین‌تر برنامه از پیش تعیین شده شرکت‌های نفتی فعال در صنعت نفت این کشور خواهد بود و این شرایط تا پایان امسال ادامه می‌یابد.
مجموع تولید نفت و مایعات گازی نروژ روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است.