بورس هیجانی، خطری برای بازار سرمایه

سرمقاله

سال هاست که درمورد ضرورت ورود نقدینگی و سرمایه های سرگردان به بازار بورس تاکید کرده ایم. جایی که سرمایه های خرد و کلان درکنار هم قرار می گیرند و زمینه توسعه و گسترش فعالیت های تولیدی و اقتصادی را فراهم می سازند.

بورس هیجانی، خطری برای بازار سرمایه

 

سال هاست که درمورد ضرورت ورود نقدینگی و سرمایه های سرگردان به بازار بورس تاکید کرده ایم. جایی که سرمایه های خرد و کلان درکنار هم قرار می گیرند و زمینه توسعه و گسترش فعالیت های تولیدی و اقتصادی را فراهم می سازند.
خوشبختانه با رشد آگاهی عمومی و نقش موثر فضای مجازی در مورد مفید بودن فعالیت های بورسی، امروز شاهدیم که اقشار مختلف جامعه نسبت به این فعالیت اقتصادی واکنش نشان می دهند و به دنبال بهره گیری از محاسن آن هستند.
به خصوص در فضای کنونی که کرونا موجب رکورد کسب و کارها و بازارهای سنتی شده، بسیاری از مردم به سبب خانه نشینی به فعالیت مجازی در بورس بیش از پیش علاقمند شده اند . این مسئله را می توان در صف های طولانی ثبت نام کارگزاری ها و دفاترپیشخوان برای احراز هویت متقاضیان در سامانه سجام مشاهده کرد.
اما دونکته بسیارمهم در این علاقه مندی اقتصادی جامعه به بورس حائز اهمیت است که هم می تواند موجب سود و هم زیان کاربران بورسی گردد. نکته اول مربوط به بحث دانش فنی بورس است. امروز افرادی هستند که صرفاً تحت تاثیر فضای مجازی و اخبار مربوط به  سود دهی بورس، سرمایه خود را بدون داشتن اطلاعات اولیه وارد این عرصه می کنند و ناگهان با یک ریزش عادی سهام سرمایه خود را با ضرر از بورس بیرون می کشند و نوعی سرخوردگی نسبت به این فعالیت سازنده اقتصادی پیدا می کنند.
درحالی که اگر با یک آموزش ابتدایی و یا مراجعه به کارگزاری های معتبر مشورت می گرفتند دچار این ضرر و زیان نمی شدند. ضمن اینکه باید این باور را برای علاقمندانی که تاکنون به بورس وارد نشده اند، شفاف سازی کرد که بورس همچون بازار ارز و سکه نیست که شما بر دارایی خود تسلط و مدیریت داشته باشید. بلکه سرمایه شما به دست شرکت ها و مدیران صنایع خواهد بود که بعضاً ممکن است در برنامه ریزی مالی دچار اشتباه و شکست شوند. لذا باید علاوه بر آموزش نوعی صبر اقتصادی نیز برای ورود به بورس داشته باشند.
نکته دوم بحث نظرات کارشناسان اقتصادی درمورد هیجانی و حبابی بودن بورس می باشد. به گفته برخی کارشناسان بورسی درحال حاضر برخی سهام هایی که صف خرید دارند و قیمت بالایی را ثبت کرده اند، به هیچ وجه در فضای میدانی تحرکاتی را نداشته اند و حتی بعضاً به مرحله پیش تولید هم نرسیده اند! لذا در این بخش مدیران و مسئولان سیاست گذار اقتصادی کشور باید نظارت دقیق تری بر وضعیت عرضه کنندگان سهام داشته باشند.
اینطور نباشد که همچون دیگر فعالیت های اقتصادی که دارای حباب می شوند، به یکباره عده ای به عرش و عده ای به فرش برسند! بورس می تواند فضای پویا و جذاب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی باشد، اما باید براساس استانداردهای علم اقتصاد تعادلی معقول میان عرضه ها و تقضاها ایجاد شود و مهمتر از آن نظارتی هدفمند و  بی طرف بر امر فعالیت های بورسی صورت بگیرد.

hamidasgari2020@yahoo.com