وزیر علوم: باید هنر تبدیل علوم به فنون را پیدا کنیم

وزیر علوم با تاکید بر اهمیت تولیدات علمی به عنوان مقدمه فناوری و نقش آن در جایگاه علمی ایران در دنیا گفت: باید هنر تبدیل علوم به فنون را پیدا کنیم، زیرا این فناوری است که برای کشور ثروت و آسایش خلق می‌کند.

وزیر علوم: باید هنر تبدیل علوم به فنون را پیدا کنیم

 


وزیر علوم با تاکید بر اهمیت تولیدات علمی به عنوان مقدمه فناوری و نقش آن در جایگاه علمی ایران در دنیا گفت: باید هنر تبدیل علوم به فنون را پیدا کنیم، زیرا این فناوری است که برای کشور ثروت و آسایش خلق می‌کند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در نشست با شرکت‌های دانش بنیان و فناور خوزستان که در پردیس علم و فناوری انرژی خوزستان برگزار شد با بیان اینکه باید هنر تبدیل علوم به فنون را پیدا کنیم گفت: خوزستان می‌تواند در تولید ثروت از دانش و خلق فناوری سرآمد باشد، زیرا ظرفیت‌ها، منابع و معادن موجود در این استان بسیار و شرایط اقلیمی آن منحصر به فرد است.
زلفی گل  در ادامه گفت: می توان از ظرفیت استان خوزستان به دلیل همجوار بودن با کشور‌های حوزه خلیج فارس در زمینه نوآوری استفاده کرد، همچنین پارک‌ها باید به منظور جهاد تبیین، محصولات شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان الگو‌های عملی موفق به شهروندان خوزستانی معرفی کنند.
وزیر علوم همچنین داشت: علم و فناوری لازم و ملزوم یکدیگر و دوگانه‌های قابل جمع هستند بنابراین اگر فقط به یک بخش بپردازیم و بقیه را رها کنیم، نمی‌توانیم موفق شویم.
زلفی گل با بیان اینکه بین علم و فناوری تفاوت‌هایی وجود دارد افزود: در علم مالکیت مطرح نیست و یک پژوهشگر و دانشمند وقتی به دانشی جدید دست پیدا می‌کند، اگر آن را منتشر نکند ارزش و اثربخشی نخواهد داشت در حالی که هر چقدر دایره انتشار آن بیشتر باشد، ارزش آن دانش بیشتر و جنبه عمومی پیدا می‌کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به اینکه فناوری قابل خرید و فروش بوده و می‌توان با آن به ثروت رسید، در آن مالکیت مطرح است و با ثبت اختراع می‌توان اثبات کرد که فناوری متعلق به چه کسی است.
وی با بیان اینکه اگر علم نباشد فناوری نیز شکل نمی‌گیرد افزود: امکان دارد شخصی علم تولید کند، اما نتواند آن را کاربردی کند پس نمی‌شود گفت کار این فرد بی‌ارزش است، نیوتن زمانی که قانون جذب را بیان کرد شاید اصلا فکر نمی‌کرد یک زمانی این قانون برای ساخت هواپیما و فضاپیما به کار رود، اما کسی که از علم، استفاده می‌کند و آن را به فناوری تبدیل می‌کند می‌تواند از علم، ثروت تولید کند.
زلفی گل افزود: ایجاد شغل برای افرادی که درجه سواد پایینی دارند، هزینه کمی دارد، اما ایجاد شغل برای کسی که تحصیلات تکمیلی دارد بسیار بالا خواهد بود بنابراین توجه به شرکت‌های دانش بنیان و فناور بسیار مهم و به همین منظور معاونت نوآوری و فناوری را در وزارتخانه تاسیس کردیم.
  بهترین راه حفظ نخبگان؛ توجه به فناوری، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان
وزیر علوم بهترین راه حفظ نخبگان را توجه به فناوری، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: ما باید اصطلاحات فناوری را به مردم معرفی کنیم. ترویج فناوری همانند ترویج علم مهم است که در طول این سال‌ها نسبت به آن کمتر توجه کرده ایم.
وی به تدوین سند نظام ملی نوآوری اشاره کرد و افزود: در این سند نقش وزارت صمت، آموزش و پرورش، وزارت نفت، علوم در رابطه با نوآوری و مسیر تبدیل ایده به محصول مشخص شده است.
پردیس علم و فناوری انرژی خوزستان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اهواز به بهره برداری رسید.