تریبون

۰

قائم مقام وزیر صنعت اعلام کرد:
ضرورت ذخیره سازی کالاهای اساسی در دوران کرونا اثبات شد

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه رفع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی،یک سیاست هوشمندانه از سوی رهبری بود،گفت:حتی فروش٢.٧میلیون بشکه نفت با قیمت یک دلاری برای ایران می توانست فاجعه آمیز باشد.
به گزارش  مهر، حسین مدرس خیابانی با حضور در مرکز ملی فرش ایران گفت: دو مفهوم در حوزه تجارت در حال حاضر شکل گرفته که همه دولت و بخش خصوصی بر روی ضرورت آن متفق القول هستند؛ به این معنا که تا پیش از این نیاز به اثبات و چکش کاری بسیاری بر روی پذیرش این مفهوم در بین اقشار مختلف سیاست گذاران، تصمیم گیران و مجریان وجود داشت؛ اما اکنون برای همه ضرورت آن اثبات شده است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از این مفاهیم در حوزه تجارت داخلی و دیگری در حوزه تجارت خارجی متمرکز است؛ به نحوی که ذخیره سازی کالاهای اساسی امروز یک ضرورت برای کشور به شمار می‌رود و همه به این جمع بندی رسیده اند که کالا باید ذخیره سازی شود تا با شوک‌های عرضه و تقاضا بتوان به موقع مقابله کرد.
وی ادامه داد: در مقاطعی پیش از شیوع کرونا یا برخی اتفاقات داخلی کشور که منجر به افزایش تقاضا برای خرید برخی کالاها شده است برخی بر روی موضوع ذخیره سازی تشکیک می‌کردند اما امروز با شیوع ویروس کرونا ثابت شد ذخیره سازی یک امر واجب و ضروری است.
به گفته مدرس خیابانی، بررسی‌ها در دنیا نشان می‌دهد که ۸۸ کشور صادرات غذا را ممنوع کرده اند و اگرچه ایران به لحاظ تولید غذا مشکلی ندارد اما باید ذخایر خود را برای مواقع اضطراری حفظ کرده و در حالت آماده باش نگاه دارد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وقوع اتفاقاتی همچون شیوع بیماری کرونا نشان داد دیگر نمی‌توان روی نفت حساب باز کرد چرا که علاوه بر اینکه به دلیل محدودیت‌ها نمی‌توان طلای سیاه را در بازارهای جهانی فروخت و از درآمد آن استفاده کرد بلکه تمام جاری، عمرانی، بودجه، حقوق، یارانه، تأمین کالا و مواد اولیه در صورت وابستگی به نفت در شرایط کنونی، با مشکل مواجه می‌شدند.

به دنبال سقوط سهمگین WTI؛
داوجونز بیش از ۵۰۰ واحد سقوط کرد

پس از این که قیمت نفت خام آمریکا (WTI) برای قراردادهای تحویل در ماه می با سقوطی بی‌سابقه منفی ۳۷ دلار شد، شاخص‌های سهام آمریکا به شدت سقوط کردند.
به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در پایان معاملات وال‌استریت، پس از اینکه قیمت نفت خام آمریکا با سقوطی بی‌سابقه منفی شد، شاخص‌های سهام آمریکا به شدت سقوط کردند.قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا با صفر شدن تقاضای خرید به منفی ۳۷ دلار رسید و در معاملات بیش از ۱۶۰ درصد سقوط کرد.از سوی دیگر به تأخیر افتادن تأمین اعتبار بسته نجات شرکت‌های خرد آمریکا هم حال و هوای بازارهای مالی این کشور را بدتر کرد.
میانگین صنعتی داو جونز ۵۹۲.۰۵ واحد یا ۲.۵ درصد سقوط کرد و به ۲۳۶۵۰.۴۴ دلار رسید.
اس‌اندپی ۱.۸ درصد سقوط کرد و به ۲۸۲۳.۱۶ واحد بازگشت، در حالی که کامپوزیت نزدک یک درصد از ارزش خود را از دست داد و در ۸۵۶۰.۷۳ واحد بسته شد.

سیل امسال١٢٩٠ میلیارد تومان به جاده‌های کشور خسارت زد
معاون راهداری سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای از خسارت ۱۲۹۰ میلیارد تومانی سیل فروردین به جاده‌های کشور خبر داد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل
جاده ای، «رضا اکبری» با اشاره به این مطلب افزود: با وجود وقوع ۱۲ حادثه طبیعی همزمان، هیچ راه اصلی و شریانی برای مدت طولانی مسدود نشد.
اکبری گفت: در فروردین ماه سال جاری، بارندگی شدید در پنج مرحله در بیش از ۲۰ استان و وقوع سیل در ۱۵ استان موجب بروز خسارت به
 ۱۲ هزار و ۵۵۳ کیلومتر از راه‌های کشور شد.
وی با بیان این‌که سیل به ۱۵۲۱ دستگاه پل و ابنیه فنی آسیب وارد کرده است،‌ تصریح کرد:‌ بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان خسارت اولیه به جاده‌های کشور در مناطق سیل زده وارد شده است.
وی با یادآوری انسداد ۱۳۸۷ محور اصلی و فرعی و روستایی در اثر این حوادث و بازگشایی مجدد آنها با تلاش راهداران، افزود: در مدت یاد شده در راه‌های کوهستانی بیش از ۳۰۰ ریزش کوه داشتیم و باوجود وقوع ۱۲ حادثه طبیعی به‌صورت همزمان جاده‌های کشور در برخی استان‌ها درگیر (سیل، بارندگی شدید، آبگرفتگی، سرمای شدید، تگرگ، برف، کولاک، باد شدید، ریزش کوه، رانش زمین، رعد و برق و مه‌گرفتگی)، خوشبختانه هیچ راه اصلی و شریانی برای مدت طولانی مسدود نشد.
اکبری خاطر نشان کرد:‌ تعداد ۱۲ هزار راهدار و حدود ۹۰۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در تمام طول نوروز در گردنه‌ها و در طول راه‌های کشور مشغول بازگشایی، بازسازی یا در آمادگی کامل قرار داشتند.