در كشور ما ، هدررفت انژري بالاست نه مصرف آن!

یادداشت

سال‌هاست در مورد مصرف بيش از حد حامل‌هاي مختلف انرژي، مردم متهم مي‌شوند به اين‌كه توجهي به مشكلات تهيه و توليد انرژي‌هاي مختلف ندارند و حتي با وجود گران و گران‌تر شدن اين حامل‌ها، مردم دست از مصرف اسرافكارانه خود برنمي‌دارند.



سال‌هاست در مورد مصرف بيش از حد حامل‌هاي مختلف انرژي، مردم متهم مي‌شوند به اين‌كه توجهي به مشكلات تهيه و توليد انرژي‌هاي مختلف ندارند و حتي با وجود گران و گران‌تر شدن اين حامل‌ها، مردم دست از مصرف اسرافكارانه خود برنمي‌دارند. طبعا وقتي مشكلي به اين بزرگي، گره‌هايي در جاهاي ديگري داشته باشد كه بازكردن و سرو سامان دادن آن‌ها بسيار هزينه‌بر اما لازم و ضروري است، و اراده‌اي هم براي
 حل كردن آن‌ها وجود ندارد، اين ديوار كوتاه مردم است كه مورد عنايت برخي مسئولان مختلف قرار مي‌گيرد. مردم ما سال‌هاست به واسطه پرمصرف بودن در زمينه مصرف حامل‌هاي انرژي با كشورهاي توسعه‌يافته و ثروتمند مقايسه شده و متهم به پرمصرفي و اسرافكاري مي‌شوند.
اما بالاخره پس از مدت‌ها احساس گناه تزريق كردن به مردم، برخي پژوهشگران و كارشناسان سر از جيب مراقبت بيرون آورده و اعلام كردند كه در كشور ما اين هدررفت انرژي است كه موجب افزايش مصرف مي‌شود و گرنه مردم به اندازه و گاهي حتي كمتر از اندازه مصرف مي‌كنند چون با وجود گراني‌هاي پي‌درپي ناچارند سرشان توي حساب و كتاب دخل و خرج‌شان باشد و مراقب هزينه‌كردهاي‌شان هستند.
 حالا اگر مصرف انرژی در ایران با كشوري مثل آلمان برابر است، اين تقصير مردم نيست. كشور صنعتي مثل آلمان طبيعي است كه مصرف انرژي بالايي داشته باشد چون در قبال اين مصرف درآمد هنگفتي از صادرات صنعتي خود به وارد كشور مي‌كند. مشكل پرمصرفي انرژي در كشور ما برمي‌گردد به دو امر نهفته اما بسيار پراهميت فرسوده و مستهلك بودن امكانات و وسائل انتقال انرژي و نيز عدم استفاده از تكنولوژي‌هاي مختلف روز در اين جهت. در واقع بخش بزرگی از انرژی در ایران به خاطر مدیریت غلط و بهره‌وری پایین در همان مرحله تولید و توزیع از بین می‌رود.
شرک بی‌پی( شركت نفت و گاز بريتانيا) در گزارش جدید سالانه خود می‌گوید ایران در سال گذشته میلادی ۱۲.۳۴ «اگزا ژول» (۲.۱۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام) انرژی مصرف کرده که نسبت به سال قبل آن
۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.
متوسط رشد مصرف سالانه انرژی در ایران طی ۱۰ سال گذشته
 ۳.۲ درصد بوده که دو برابر متوسط رشد مصرف جهانی است؛ در حالی‌که متوسط رشد اقتصادی سالانه ایران در ۱۰ سال گذشته بنابر آمارهای بین‌المللی و مرکز پژوهش‌های مجلس تقریبا معادل صفر بوده است.
علت بخش مهمی از بالا بودن مصرف انرژی در ایران به از بین رفتن سالانه ۱۷ میلیارد متر مکعب گاز در همان مرحله تولید، راندمان بسیار پایین بخش صنعتی، خودروها، هم‌چنین نیروگاه‌های برقی حرارتی ایران (زیر ۳۸ درصد)، و از طرفی اتلاف ۱۰ درصد برق تولیدی ایران و بیشتر از این میزان گاز تولیدی در مرحله انتقال و توزیع است که این موضوعات ربطی به مردم و فرهنگ استفاده از انرژی آن‌ها ندارد!