نقش موثر برخی ویتامین‌ها در مقابله با کووید۱۹

شکی نیست که بدن همه ما به انواع مختلف ویتامین‌ها و پروتئین‌ها برای ادامه حیاتی سالم و موثر نیازمند است. ویتامین‌های مختلف با حضور در بدن ما، امکان فعالیت‌های مختلف حیاتی را فراهم می‌آورند و نقش مواد واولیه یا کاتالیست برای تولید موادی را بر عهده دارند که موجب تقویت سیستم ایمنی ما در مقابله و مبارزه با بیماری‌ها می‌شوند.

نقش موثر برخی ویتامین‌ها در مقابله با کووید۱۹


شکی نیست که بدن همه ما به انواع مختلف ویتامین‌ها و پروتئین‌ها برای ادامه حیاتی سالم و موثر نیازمند است. ویتامین‌های مختلف با حضور در بدن ما، امکان فعالیت‌های مختلف حیاتی را فراهم می‌آورند و نقش مواد واولیه  یا کاتالیست برای تولید موادی را بر عهده دارند که موجب تقویت سیستم ایمنی ما در مقابله و مبارزه با بیماری‌ها می‌شوند. ویتامین‌های مختلف نقش‌های مختلفی دارند و لازم است میزان متناسبی از آن‌ها توسط تغذیه مناسب و یا استفاده از مکمل‎ها، به بدن رسانده شود. با شیوع کووید 19، نقش ویتامین‌ها در مقابله با این بیماری چه به عنوان پیشگیری کننده و چه به‌عنوان درمان کننده بیشتر مورد توجه قرار گرفت و خبرهای مختلفی در مورد استفاده از انواع مختلف ویتامین و موادمعدنی به گوش رسید که البته بخشی از این اخبار تنها در حد شایعه ماندند. و به مردم توصیه شد که قبل از هر کاری با پزشک خود در مورد استفاده از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، مشورت کرده و سرخود به مصرف این مواد روی نیاورند.
در این میان هر از گاهی خبر از تاثیر یک ویتامین در مقابله با کووید19 به گوش می‌رسد. گویا این بار نوبت ویتامین K است. ویتامین K یک گروه از ساختار مشابه محلول در چربی ویتامین‌هایی است که بدن انسان برای اصلاح پروتئین‌های خاصی که برای انعقاد خون لازم دارد و هم‌چنین استخوان و دیگر بافت‌ها به آن احتیاج دارد. تعدیل پروتئین‌ها اجازه می‌دهد که آن‌ها را به یون کلسیم اتصال دهیم.   
از وظایف کلاسیک و شناخته شده ویتامین K می‌توان به فعالیت در فرایند تولید پروتئینی که به لخته شدن خون کمک می‌کند اشاره کرد. این ویتامین به منظور کنترل و درمان خون‌ریزی ناشی از بیماری‌های هموفیلی، کبد، زردی و زخم معده سودمند است و هم‌چنین خونریزی‌های ناشی از استفاده طولانی مدت از آسپرین‌ها و آنتی بیوتیک‌ها را درمان می‌کند.
محققان به افراد توصیه می‌کنند با رژیم غذایی سالم مقادیر کافی ویتامین K را در اختیار بدن قرار دهند و در صورت کمبود این ویتامین و پس از مشورت با پزشک، از مکمل استفاده کنند. این ویتامین حتی اگر در مقابل کووید ۱۹ نقش محافظتی نداشته باشد، برای بهبود عملکرد و سلامت رگ‌های خونی، استخوان‌ها و عملکرد ریه مفید است.
سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم کالی و بروکلی و برخی محصولات لبنی منابع غنی ویتامین K محسوب می‌شوند. یک لیوان اسفناج خام، ۱۴۵ میکروگرم ویتامین K به بدن می‌رساند که معادل ۱۸۱ درصد از نیاز روزانه یک فرد بالغ است.
اما البته مطالعه روی برخی از مبتلایان به کووید19  نشان می‌دهد برخی از بیمارانی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، از کمبود ویتامین K رنج می‌برده‌اند.
کووید ۱۹ باعث ایجاد لخته خون و آسیب به فیبرهای ارتجاعی ریه می‌شود. از طرفی ویتامین K کلید تولید پروتئین‌های ضد انعقاد خون است و به همین دلیل نقش مهمی در حفاظت از ریه دارد.