ضرورت تدوین امتحانات ویژه آموزش‎های "غیرحضوری"

یک کارشناس آموزش و پرورش بر ضرورت تلفیق روش های ارزشیابی و تدوین نظام ارزشیابی و امتحانات مختص آموزش غیرحضوری تاکید کرد و گفت: خلاء چنین نظام ارزشیابی وجود دارد. ضمن آنکه مدارس هم می توانند چارچوب‎هایی داشته باشند تا نقش ارزیابی‏های مستمر را بیشتر کنند و بر اعتبار ارزیابی آموزش غیرحضوری بیفزایند.

ضرورت تدوین امتحانات ویژه آموزش‎های "غیرحضوری"

یک کارشناس آموزش و پرورش بر ضرورت تلفیق روش های ارزشیابی و تدوین نظام ارزشیابی و امتحانات مختص آموزش غیرحضوری تاکید کرد و گفت: خلاء چنین نظام ارزشیابی وجود دارد. ضمن آنکه مدارس هم می توانند چارچوب‎هایی داشته باشند تا نقش ارزیابی‏های مستمر را بیشتر کنند و بر اعتبار ارزیابی آموزش غیرحضوری بیفزایند.
محمد داوری در گفت وگو با ایسنا، درباره سنجش و ارزشیابی در دوران آموزش غیرحضوری گفت:
یکی از دغدغه‌های مسئولین، خانواده ها و مدارس در سال تحصیلی جاری این بوده امتحانات چگونه برگزار خواهند شد.
وی افزود: مدارسی که از سامانه های قویتری استفاده کردند این خلاء را برطرف کردند و کیفیت و سرعت قابل قبولی به آزمون‎های مجازی دادند و
 سامانه های خودکار آزمون‌ساز این امکان را فراهم کرد که آزمون‌های بسیاری گرفته، تصحیح و نمرات اعلام شود اما باز هم به علت فرهنگ غلط ، نگرانی از تقلب و غیره وجود داشت.
 نتایج ارزشیابی ها از طریق آزمون های مجازی کمتر به واقعیت نزدیک است
داوری با بیان اینکه به دلیل مشکلات فرهنگی و نرم افزاری بحث آزمون ها، منفی ترین بخش آموزش در دوران غیرحضوری بود گفت: نتایج ارزشیابی‎ها از طریق آزمون‎های مجازی کمتر به واقعیت نزدیک بوده، مگر اینکه تعداد دانش آموزان کم و امکان کنترل و نظارت تصویری در آزمون آنلاین وجود داشته باشد که تعداد کمی از مدارس این قابلیت را داشته اند.
 راهکاری برای سنجش و نحوه برگزاری آزمونهای غیرحضوری 
این فعال صنفی و کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد:درباره سنجش و برگزاری آزمون‎ها این تصورات وجود دارد، ولی با توجه به اینکه مشخص نیست کرونا و به تبع آن آموزش‎های غیرحضوری تا چه زمانی ادامه داشته باشد، لازم است ظرفیت‏هایی که اعتبار آزمون‎ها را بالاتر می‎برد مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال آزمون فقط تستی نباشد و امکان طرح سوالات تشریحی هم وجود داشته باشد و
 معلم ها فقط به آزمون اتکا نکنند، عملکرد تکوینی و نمره مستمر ملاک باشد و هرجلسه امکان ارزیابی و ارسال فعالیت ها و تکالیف وجود داشته باشد.
 ضرورت تلفیق روشهای ارزشیابی و تدوین امتحانات مختص آموزشهای غیرحضوری 
وی به ضرورت تلفیق روش‎های ارزشیابی و تدوین نظام ارزشیابی و امتحانات مختص آموزش غیرحضوری تاکید کرد و گفت: خلاء چنین نظام ارزشیابی وجود دارد. ضمن آنکه مدارس هم می‎توانند چارچوب‎هایی داشته باشند تا نقش ارزیابی‎های مستمر را بیشتر کنند و بر اعتبار ارزیابی آموزش غیرحضوری بیفزایند به نحوی که آزمون‎ها عادلانه بوده و به گونه ای باشد که تبعاتش در پایه های بالاتر هویدا نشود.
 چرا با برگزاری آزمون‎های غیرحضوری نهمی ها و دوازدهمی ها موافقت نشد؟
داوری درباره اعتراضات اخیر دانش آموزان به برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم نیز گفت: فلسفه ارزشیابی یا امتحانات این است که عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی شود و براساس آن دوباره برنامه ریزی آموزشی، درسی و فعالیت‎های آموزشی صورت گیرد تا ضعف‎ها و نواقص برطرف شوند اما در پایه‎های گذار به مقطع دیگر مانند پایه نهم و یا سال دوازدهم که نمرات آن در کنکور سراسری تاثیر دارد، هدف دیگری هم وجود دارد و آن برقراری عدالت و ارزیابی عادلانه است.آنچه مسئولین را واردار می‎کند امتحانات را حضوری برگزار کنند نگرانی از تقلب است که می‎تواند نتایج را غیرواقعی کند.
وی افزود: برگزاری حضوری امتحانات پایه دوازدهم با این منطق پذیرفتنی است اما می‎شد برای پایه نهم از روش تلفیقی، آزمون غیرحضوری و ارزیابی عملکرد سالانه استفاده کرد.
این کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد که وجود یک تناسب میان نوع آموزش و ارزشیابی امری منطقی، ضروری و کارشناسانه است و باید هر آزمونی متناسب با نوع و سطح آموزشی که ارائه شده طراحی و اخذ شود.