جانورشناسی که جان میلیون‌ها انسان را نجات داد

۱.ایمن‌سازی در حوزه پزشکی در زمان اختراع واکسن آبله توسط جنر، در فاز تحقیقاتی قرار داشت.


قسمت دوم
 اختراع واکسن
۱.ایمن‌سازی در حوزه پزشکی در زمان اختراع واکسن آبله توسط جنر، در فاز تحقیقاتی قرار داشت.
۲.همه‌گیری آبله در قرن هجدهم و قرن نوزدهم بسیار رایج بود. این بیماری در آن زمان میزان مرگ‌و‌میر بالایی داشت و حدوداً ده درصد از جمعیت جهان جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده بودند.
۳.مری مونتایگ(Mary Montague) برای اولین بار در سفر به ترکیه مایه‌کوبی را مشاهده کرد(به این معنی که فرد را در معرض دوز کم بیماری قرار دهند تا در نتیجه بیماری جدی‌تر مقاومت داشته باشد.)
۴.وی این رویه را به انگلیس منتقل کرد. هر چند این روش، راهکار استانداردی بود و در بسیاری از مواقع جواب می‌داد چند ایراد داشت و خطرات جدی را می‌توانست در پی داشته باشد، از همه مهمتر اینکه افرادی که به این طریق ایمنی پیدا می‌کردند ناقل بیماری می‌شدند و آن را به اطرافیان منتقل می‌کردند. همچنین این روش در اوج خود بسیار گران بودند.
۵. جنر در هنگام کار به عنوان یک پزشک در گلاسترشر مشاهده کرد که به نظر نمی‌رسد دوشیزگانی که به طور روزانه در معرض گاو قرار داشتند و شیر آن را می‌دوشیدند، به آبله مبتلا شوند.ظاهراً آنها به طرز عجیبی مصون بودند.
۶.این باعث شد که جنر به این نتیجه برسد کسانی که آبله گاوی گرفته‌اند از آبله در امان هستند.آبله گاوی، علائمی شبیه بیماری مسری و مرگبار آبله داشت اما عوارض جانبی آن به شدت کمتر بود.
۷.اگرچه یافته‌های جنر می‌توانست یک بار برای همیشه به از
 بین بردن آبله کمک کند، اما چندین مخالف وجود داشت (از جمله خودِ انجمن سلطنتی). بسیاری از این ایده که آبله گاوی می‌تواند یک بیماری انسانی را درمان کند شوکه و مشکوک شدند. پزشکان دیگری نیز بودند که از طریق مایه‌کوبی امرار معاش می‌کردند و نمی‌خواستند درآمد خود را از دست بدهند.کلیسا معتقد بود مصونیت از طریق ماده‌ای که از بدن حیوانات به دست می‌آید ایده‌ای شوم و شیطانی است.سرانجام انجمن سلطنتی واکسیناسیون را به بهانه استفاده از سوزن‌های آلوده و غیر استریل خطرناک اعلام کرد.
۸.جنر پس از اینکه انجمن سلطنتی صحبت‌هایش را رد کرد، به تنهایی یافته‌های خود را منتشر کرد و نام تکنیک خود را واکسیناسیون نامید(«واكا» در لاتین به معنی گاو است) تا آن را از روش معمول مایه‌کوبی جدا كند. او سپس برای اثبات ادعاهایش واکسن را بر روی پسر خود آزمایش کرد تا بالاخره به تدریج ایمنی پیشگیرانه به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.
ادامه دارد...
*آنا