افزایش نگرانی‌ها از بیداری این دیو سپید پای در بند!

با این‌که اغلب دانشمندان ژئوگرافی، معتقدند نمی‌توان زمین‌لرزه را پیش‌بینی کرد؛ اما زلزله اخیر تهران و برخی فعالیت‌های دوزدای دماوند که آخرین فوران آن ۷هزار و ۳۰۰ سال پیش اتفاق افتاده، گرم شدن هوا و ذوب شدن یخچال‌های این قله، نیز جابه‌جایی طبیعی صفحات زمین، در مجموع، کارشناسان را به این نتیجه رسانده که ممکن است این آتشفشان دوباره فعال شده یا حداقل موجب زلزله‌های شدیدی در تهران شود.

افزایش نگرانی‌ها از بیداری این دیو سپید پای در بند!

با این‌که اغلب دانشمندان ژئوگرافی، معتقدند نمی‌توان زمین‌لرزه را پیش‌بینی کرد؛ اما زلزله اخیر تهران و برخی فعالیت‌های دوزدای دماوند که آخرین فوران آن 7هزار و 300 سال پیش اتفاق افتاده، گرم شدن هوا و ذوب شدن یخچال‌های این قله، نیز جابه‌جایی طبیعی صفحات زمین، در مجموع، کارشناسان را به این نتیجه رسانده که ممکن است این آتشفشان دوباره فعال شده یا حداقل موجب زلزله‌های شدیدی در تهران شود.
تیمی از پژوهشگران آمریکایی که در مورد فعالیت‌ آتشفشان‌‌ها تحقیق می‌کند، آتشفشان دماوند را در فهرست آتشفشان‌های با ظرفیت فوران می‌داند. این تیم در مقا‌له‌ای که اسفند سال ۹۶ در مجله نیچر منتشر شد، ضمن اشاره به تغییر وضعیت زمین، فعال شدن آتشفشان‌های خفته را یکی از پیامدهای این تغییر دانسته بود.در فهرستی که این پژوهشگران در مورد آتشفشان‌های دنیا منتشر کردند، به طور مشخص به دماوند در ایران اشاره شده است.  اکنون برخی کارشناسان با توجه به شرایط موجود،زمین‌لرزه‌ای بالای ۶.۵ ریشتر را برای تهران پیش‌بینی می‌کنند. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران شهرتهران:«گسل مشا فعال است و به حرکت خود ادامه می‌دهد و این احتمال دقیقا قضیه ۵٠، ۵٠ است و ممکن است دوباره زلزله داشته باشیم.یعنی قطعا تهران با زلزله بالای ۶.۵ ریشتر زیر و رو می‌شود و مشکلات متعددی خواهیم داشت.»
برخی نیز با توجه به بافت درهم پیچیده کلان شهر تهران و عدم امکان کمک و امدادرسانی مناسب میلیونی در صورت وقوع زمین‌لرزه، پیشنهاد می‌دهند پایتخت از تهران منتقل شود. همین پیش‌بینی‌ها و پیشنهادها، بر اضطراب مردم افزوده، آن‌هم در شرایطی که این شهر هنوز از نظر شیوع و ابتلا به کووید19 در وضعیت قرمز قرار دارد. شاید بهترباشد مسئولان ذیربط اطلاعات جامع‌تر وراهنمایی‌های ویژه را به سمع و نظر شهروندان تهرانی برسانند.