تهران هم‌چنان آلوده است و در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد

یادداشت

تهران به‌عنوان مرکز اغلب فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، شهری بسیار پرجمعیت و پر رفت‌وآمد است؛ اغلب آنانی که روز وارد تهران می‌شوند، شب‌ها به شهر و شهرک‌های خود بازمی‌گردند و این رفت‌وآمدهای ناگزیر، بر تداوم انتشار ویروس و حضور مداوم آن در شهر کمک می‌کند.

تهران هم‌چنان آلوده است و در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد

 

تهران به‌عنوان مرکز اغلب فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، شهری بسیار پرجمعیت و پر رفت‌وآمد است؛ اغلب آنانی که روز وارد تهران می‌شوند، شب‌ها به شهر و شهرک‌های خود بازمی‌گردند و این رفت‌وآمدهای ناگزیر، بر تداوم انتشار ویروس و حضور مداوم آن در شهر کمک می‌کند. محله‌های مختلف شهر نیز از نظر میزان رعایت بهداشت و سطح آگاهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی و توان مالی آنان برای رعایت این پروتکل‌ها متفاوت است و طبعا مناطق فقیرنشین و حاشیه‌ای، از این نظر شهر را به شدت تهدید می‌کند. اما گویا بنا به صلاح و مآل‌اندیشی دولت‌مردان، باید با یک روش بینابینی این شهر و مردمش و اقتصادش را سرپا نگه داشت. هر چند به گفته مسئولان بهداشتی روند ابتلا به این ویروس در تهران افزایشی است و نیزنگرانی‌هایی در مورد عادی سازی وضعیت توسط مسئولین و مردم وجود دارد که موجب می‌شود پروتکل‌های بهداشتی آن‌چنان که باید و شاید رعایت نشوند. برای مثال هفته گذشته خبر از بازگشایی آرایشگاه‌ها به گوش رسید و سپس دوباره دستور بسته شدن آن‌ها صادر شد.
 به گفته فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در مورد مبتلایان و بیماران ترخیص شده کرونایی تغییر چشمگیری را شاهد نبوده‌ایم و هنوزبسیاری از سطوح در تهران به ویروس کرونا آلوده است. وی می‌افزاید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اصناف و به‌خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت دارد. فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا اکیدا خواسته است گروه‌های پرخطر باید از حضوردر سطح شهر اجتناب کنند، چرا که تغییری در شرایط بوجود نیامده و شهر تهران شهری آلوده تلقی می‌شود و بسیاری از سطوح به ویروس کرونا آلوده است.
برای کاهش اپیدمی کرونا ضرورت دارد، تمامی افراد در ساعت‌های شلوغ و پرتردد امکان حضور خود را در سطح شهر به حداقل برسانند و اگر چنان‌چه ناچار به حضور در اماکن عمومی شدند، از تجهیزات حفاظتی به‌خصوص ماسک استفاده کنند.
 به محض ورود به منزل شست‌وشوی دست‌ها هرگز فراموش نشود. شست‌وشوی ساده دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون می‌تواند نقش بسیار بسزایی در مبتلا نشدن به کرونا داشته باشد، در عین حال برخی متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است به این شست‌وشو، قرقره دهان و گلو با دهان‌شویه یا آب نمک را هم بیفزاییم.