چالش‌های صنعت خودرو از نگاه مدیرعامل هلدینگ سلامتیان

مدیرعامل هلدینگ سلامتیان گفت:«صنعت خودروسازی با مشکلاتی همچون تأمین قطعات، نوسانات ارزی، قیمت‌گذاری دستوری و دخالت مواجه است. همچنین عدم توجه به زیرساخت‌های صنعت خودرو باعث شده خودروسازان داخلی هنوز در حد مونتاژکار باقی بمانند.

چالش‌های صنعت خودرو از نگاه مدیرعامل هلدینگ سلامتیان

اصفهان _بهمن راعی
مدیرعامل هلدینگ سلامتیان گفت:«صنعت خودروسازی با مشکلاتی همچون تأمین قطعات، نوسانات ارزی، قیمت‌گذاری دستوری و دخالت مواجه است. همچنین عدم توجه به زیرساخت‌های صنعت خودرو باعث شده خودروسازان داخلی هنوز
در حد مونتاژکار باقی بمانند.»
علی محمد سلامتیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:«خانواده ما از سال ۱۳۳۷ در صنعت خودرو فعال بوده‌اند. فعالیت خود را با همکاری با اتوپارس و نمایندگی فورد آغاز کردیم و پس از انقلاب نیز با پارس‌خودرو همکاری داشتیم.به مرور خودروهای نیسان، هیوندای، MVM، چری و جیلی نیز به فعالیت‌هایمان اضافه شد.»
وی افزود: «امروز در استان اصفهان نماینده رسمی هیوندای، مدیران خودرو، فونیکس و فردا موتورز هستیم و به عنوان پرفروش‌ترین نمایندگی مدیران خودرو در این استان شناخته می‌شویم.»
مدیرعامل هلدینگ سلامتیان درباره دغدغه مشتریان توضیح داد:«یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها، تأمین لوازم یدکی و قطعات خودرو است.در خودروهای چینی، با افزایش تیراژ تولید، شرکت مادر انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری روی قطعات و خدمات پس از فروش پیدا می‌کند و نگرانی‌ها کاهش می‌یابد.مدیران خودرو نمونه موفقی است؛ این شرکت طی هجده سال گذشته بیش از بیست محصول عرضه کرده و در تأمین قطعات پیشتاز است.»
وی ادامه داد: «با این حال تفاوت قیمت قطعات داخل نمایندگی و خارج از آن بسیار بالاست.نمایندگی‌ها مستقیماً قطعات را وارد بازار نمی‌کنند و همین باعث می‌شود واسطه‌ها با اختلاف زیاد به مشتری عرضه کنند. این موضوع هم به ضرر مصرف‌کننده است و هم به اعتبار برندها آسیب می‌زند.»
سلامتیان درباره کیفیت قطعات گفت: «شرکت‌های زیادی در کشور قطعات تولید می‌کنند، اما بسیاری از آنها کیفیت لازم را ندارند.مردم به دلیل قیمت کمتر به سراغ این محصولات می‌روند و نتیجه این است که کیفیت نهایی خودرو پایین می‌آید و مشتری ناراضی می‌شود.»
 چین، رقیب جدی بزرگان خودرو
وی درباره سیاست خودروسازان چینی اظهار کرد:«در ده سال گذشته، چین تحولی بزرگ در کیفیت محصولات خود ایجاد کرده و امروز حتی تسلا، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی، با رقابت چینی‌ها بازار خود را از دست داده است.»
مدیرعامل هلدینگ سلامتیان افزود:«بخش عمده قطعات برندهایی که ما عرضه می‌کنیم از چین تأمین می‌شود.بازرگانان ما از کره و دبی هم می‌توانند قطعات وارد کنند، اما چالش اصلی ارز است. برای واردات باید ارز دولتی تخصیص داده شود و این موضوع نگرانی‌های جدی برای صنعت و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است.»
وی تأکید کرد: «هیچ خودروسازی در دنیا نمی‌تواند ۱۰۰ درصد قطعات خودرو را تأمین کند. در بهترین حالت، شرکت‌ها بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز خود را از منابع داخلی و طرف قرارداد تأمین می‌کنند.»
سلامتیان در زمینه همکاری با شرکت‌های بیمه بیان داشت:«معمولاً تأمین قطعه باید از شرکت مادر باشد، چون تفاوت قیمت زیاد است. برخی مشتریان مابه‌التفاوت را می‌پذیرند، اما اغلب مجبوریم از بازار قطعه تهیه کنیم.»
 چالش‌های ارزی و قیمت‌گذاری
وی درباره قیمت‌گذاری خودرو گفت:«بزرگ‌ترین چالش خودروسازان نوسانات قیمت ارز است که باعث می‌شود تعیین قیمت نهایی خودرو دشوار شود. شورای رقابت چارچوبی برای محاسبه قیمت دارد، اما در نهایت تأمین ارز و نرخ آن تعیین‌کننده است. تحریم‌ها نیز هزینه تمام‌شده تولید را افزایش داده و گاهی حتی بالاتر از قیمت جهانی می‌شود.»
وی افزود:«قبلاً قیمت‌ها قطعی بود، اما امروز به دلیل تغییرات نرخ ارز، خودروساز نمی‌تواند قیمت تمام‌شده را تا زمان تحویل مشخص کند؛ این مسئله هم برای تولیدکننده و هم برای مشتری مشکل‌ساز است.»
 شبکه فروش و خدمات هلدینگ سلامتیان
سلامتیان درباره فعالیت‌های هلدینگ گفت:«فعالیت ما در سطح استان اصفهان متمرکز است. دفتر مرکزی در خیابان امام خمینی(ره) قرار دارد و در شمال اصفهان (شهرگز)، شهرضا و پنج نقطه دیگر دفتر فروش داریم.به تازگی در منطقه آتشگاه دفتر جدیدی افتتاح کرده‌ایم.»
وی ادامه داد: «چهار دفتر خدمات پس از فروش داریم و مجموعه‌ای بیش از ۶۰۰۰ متر در خیابان  امام خمینی(ره) در حال آماده‌سازی است تا خدمات کامل‌تری ارائه کنیم.»
 فرآیند تحویل خودرو به مشتری
مدیرعامل توضیح داد:«در مرکز تحویل خودرو، قبل از تحویل، خودرو شست‌وشو و بررسی رنگ می‌شود. سپس کارشناس فروش نیم‌ساعتی به مشتری آموزش داده و آپشن‌ها را توضیح می‌دهد. در پایان هدیه‌ای تقدیم شده و عکس یادگاری گرفته می‌شود. مشتری ۲۴ ساعت فرصت دارد اگر ایرادی مشاهده کرد، خودرو را بازگرداند.»
 خدمات ویژه و چالش‌ها
وی درباره خودروهای هیبریدی گفت:«برخی مشتریان با این خودروها آشنایی ندارند.به عنوان مثال، معمولاً تایر زاپاس وجود ندارد و تایر باریک همراه خودرو فقط برای مسافت کوتاه تا نزدیک‌ترین تعمیرگاه طراحی شده است.»
سلامتیان در ادامه درباره خدمات در محل مشتری افزود:«طرحی برای ارائه خدمات در منزل داشتیم، اما مشکلات زیادی ایجاد شد؛ برخی مشتریان درخواست می‌دادند اما پاسخگو نبودند، بنابراین این طرح متوقف شد.»
وی با انتقاد از وضعیت تولید داخلی گفت:«ما حتی موتور بسیاری از خودروهای سایپا و ایران‌خودرو را از چین می‌خریم. هنوز خودروسازان ما به معنای واقعی خودروسازی یاد نگرفته‌اند و بیشتر مونتاژکار باقی مانده‌اند.»
 طرح جایگزینی خودروهای کارکرده
سلامتیان توضیح داد:«در این طرح خودرو کارکرده مشتری با قیمت کارشناسی خریداری و مدل بالاتر تحویل داده می‌شد، اما به دلیل کاهش همکاری بانک‌ها با شرکت‌های خودرویی متوقف شد.»
وی درباره مدیریت افزایش قیمت در فروش و خدمات پس از فروش گفت: «برای افزایش قیمت خودرو، مجوز شورای رقابت لازم است و شامل ارائه مستندات هزینه تمام‌شده، نرخ ارز و پیشنهاد قیمت می‌شود. اما نرخ خدمات پس از فروش ابتدای سال تعیین و تا پایان سال ثابت است. این باعث زیان ماهانه می‌شود، اما ما به خدمات ادامه می‌دهیم چون وظیفه خود می‌دانیم.»