هزینه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دارد

فروش پوشاک نسبت به پارسال تقریبا صفر شده؛

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک مطرح کرد: فروش پوشاک نسبت به سال گذشته تقریبا صفر است، زیرا بازار در مدت مشابه سال گذشته رونق و تولید ایرانی نیز سرپا بود که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا ضربه مهلکی به تولیدکنندگان پوشاک وارده شده است.

هزینه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دارد

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک مطرح کرد: فروش پوشاک نسبت به سال گذشته تقریبا صفر است، زیرا بازار در مدت مشابه سال گذشته رونق و تولید ایرانی نیز سرپا بود که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا ضربه مهلکی به تولیدکنندگان پوشاک وارده شده است.
ابوالقاسم آقاحسین شیرازی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت بازار پوشاک اظهار داشت: گرانی پوشاک نسبت به سایر کالا‌های دیگر آنچنان چشم‌گیر نیست. زیرا پوشاک به اندازه کافی تولید شده و اکنون در بیشتر انبار‌ها کالاهای دپو شده از شب عید سال گذشته وجود دارد که متاسفانه تقاضا برای آن نیست.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه این اجناس قبلا دوخته شده اکنون قیمت مناسبی دارد و افزایش قیمت ارز بر روی قیمت‌ آنها تاثیر‌گذار نبوده است. اما اقلامی که پس از عید تولید شده به دلیل کمبود، عدم دسترسی به مواد اولیه و افزایش قیمت مواد اولیه، نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت تمام شده را دارند.
شیرازی اضافه کرد: البته باید در نظر داشت که کالای ایرانی نسبت به کالای مشابه خارجی ارزان‌تر فروخته می‌شود و نسبت به کالا و صنایع دیگر با قیمت نازل‌تری به بازار عرضه می‌شود. زیرا فروش عادی، فصلی و تابع مد است که با اتمام فصل و مد قیمت لباس به شدت افت می‌کند، به همین دلیل با کمترین سود به بازار عرضه می‌شوند. به عنوان مثال اور کت زنانه در عمده فروشی‌ها ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد که در خرده فروشی ۵۰۰ الی ۵۵۰ هزار تومان قیمت داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: درحال‌حاضر عرضه زیاد است و تقاضا وجود ندارد که همین موضوع موجب به وجود آمدن رکود مضاعف در بازار پوشاک شده است. البته شیوع ویروس کرونا بر این مسئله دامن زده چراکه اگر با تمام چالش‌ها کسب و کار بخواهد رونق بگیرد، متاسفانه مردم خانه‌نشین شده، خرید نمی‌کنند و تنها مایحتاج روزانه خود را تامین می‌کنند. البته آب و هوا در این مسئله نیز تاثیرگذار است و در صورتی که هوا سرد شود و مسائل مالی اجازه خرید به مردم دهد در بازار تغییری ایجاد می‌شود.
شیرازی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در شرایطی به سر می‌برند که به سود فکر نمی‌کنند، اظهار داشت: کالای پاییزه و زمستانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 30 تا 40 درصد در قیمت تمام شده افزایش داشته است. اما به دلیل رکود حاکم بر بازار، بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان محصولات را بدون سود به بازار عرضه می‌کنند تا به تقاضای مردم پاسخ داده باشند و بتوانند به کارشان ادامه
 دهند.