میز خبر

۰

 

سال ٩٧ بیش از ١٢ میلیون گندم تولید شد
براساس جداول آماری مرکز آمار در سال ٩٧، ١٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تن گندم در کشور تولید و ١٨٩ هزار تن صادر شد.
به گزارش ایرنا ، بر اساس اعلام مرکز آمار، در سال ۹۷ حدود  ۶ میلیون و ۵٠٠ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم رفته بود که ١٢ میلیون و  ٧٠٠ هزار تن گندم از آن برداشت شد.
در سال ٩٧ علاوه بر مصرف داخل ١٨٩ هزار تن صادرات داشتیم که در برابر آن تنها ١١ هزار و ٧٠٠ تن واردات داشته ایم.
میزان مصرف خانوارها در این سال ١٠ میلیون و ۴٠٠ هزارتن بود و یک میلیون و ۵٠٠ هزارتن نیز در سایر موارد مصرف شده است.
خوزستان با تولید یک میلیون و ۵۶٣ هزار تن رتبه نخست تولید گندم در سال ٨٧ را دارد. گلستان، کردستان و آذربایجان شرقی به ترتیب با  ٩۵٩، ٩۵٧ و ٨٣٢ هزارتن در رتبه های بعد تولید گندم قراردارند.
همچنین استان‌های خراسان رضوی، همدان، آذربایجان غربی، فارس و کرمانشاه به ترتیب با ٨٢٠، ٨٠٣، ٨٠١، ٧٨٨ و ٧۵٢ هزار تن بیشترین میزان تولید گندم در سال ٩٧ را داشتند.

براساس اعلام بانک مرکزی؛
گواهی پرداخت بدهی مالیاتی شرط دریافت تسهیلات بالای ۲ میلیارد ریال

پرداخت تسهیلات بالای ۲ میلیارد ریال به اشخاص حقیقی و  ۵ میلیارد ریال به اشخاص حقوقی مشمول مقررات تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم شد.
به گزارش ایلنا، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای ماده یک ضوابط اجرایی تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح کرد.
براساس این بخشنامه اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ارزی یا ریالی، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل) موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، برای اشخاص حقوقی از مبلغ پنج میلیارد ریال و بالاتر و برای اشخاص حقیقی از مبلغ دو میلیارد ریال و بالاتر ظرف مدت یکسال شمسی (ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفندماه)، مشمول مقررات تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مذکور خواهد بود.
بر این اساس معادل ریالی تسهیلات اعطایی ارزی بر اساس نرخ مندرج در قرارداد، مبنای تعیین شمول یا عدم شـمول تسهیلات مذکور به حکم تبصره یادشده است.
بانک مرکزی در این بخشنامه همچنین تاکید کرده که از این پس ایجاد تعهدات همچون صدور ضمانتنامه یا گشایش اعتبـارات اسنادی منوط به اخذ گواهی تبصره یک ماده قانون ۱۸۶ مالیات‌های مسـتقیم نخواهد بود.
لازم به ذکر است که براساس تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیت‌های مستقیم اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری منوط به اخذ گواهی‌های ‌ذیل خواهد بود:
۱- گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده.
۲- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری.
ضوابط اجرایی این تبصره توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد.

احراز هویت سامانه سجام غیرحضوری می‌شود
به زودی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمهیداتی فراهم می‌کند که احراز هویت مشتریان بورسی در سامانه سجام به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام ‌شود.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، حسن قالیباف‌ اصل در حاشیه نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در بورس گفت: بازار سرمایه در حال حاضر بزرگ شده است، حجم بازار به
 ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، با توجه به اینکه مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقبال پیدا کرده‌اند، ورود نقدینگی زیادی به بورس مشاهده می‌شود که این یک فرصت است.
وی گفت: مردم حاضر به سرمایه‌گذاری در بورس شده‌اند و الان نشان می‌دهد که بازار کشش جذب عرضه‌های اولیه شرکت‌ها را دارد و فرصت تأمین مالی توسط شرکت‌ها در بورس وجود دارد.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: ‌دولت از طریق سازمان خصوصی‌سازی به واگذاری شرکت‌ها می‌پردازد، همچنین بنگاه‌های زیرمجموعه بانک‌ها فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بورس پیدا کرده‌اند، شرکت‌ها می‌توانند به راحتی از طریق بورس تأمین مالی انجام دهند و بنگاه‌های بورسی می‌توانند از فرصت نقدینگی موجود در بازار به افزایش سرمایه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود بپردازند.
 قالیباف‌اصل ادامه داد:‌ شرکت‌های جدید هم با توجه به رونق بازار سرمایه می‌توانند، در بازار حاضر شده و نسبت به عرضه اولیه سهام خود اقدام کنند.
به گفته وی، فرصت مناسبی برای تأمین مالی شرکت‌های بورسی از طریق بازار سرمایه فراهم شده است، تقاضا برای خرید سهام در بازار وجود دارد، بنابر این باید سهام ارزنده در بازار عرضه شود و شرکت‌ها نیز می‌توانند با نقدینگی جمع‌اوری شده در بازار به تأمین مالی بپردازند.