اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای تامین آب شرب جامعه عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: طی سال های ۹۸ و ۹۹، با اذن مقام معظم رهبری و تصویب مجلس، ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای تامین آب شرب جامعه عشایری اختصاص یافته و برای ۲۳ هزار خانوار عشایری آب تا جلوی چادرهای آنان کشیده شده است.


رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: طی سال های ۹۸ و ۹۹، با اذن مقام معظم رهبری و تصویب مجلس، ۴۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای تامین آب شرب جامعه عشایری اختصاص یافته و برای ۲۳ هزار خانوار عشایری آب تا جلوی چادرهای آنان کشیده شده است.
به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، مهندس قندالی در مراسم تودیع و معارفه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه این سازمان، با بیان این که طی این دو سال در مجموع ۶۲۵ پروژه تامین آب در مناطق عشایری به بهره برداری رسیده است، اظهار داشت: در روز ۱۵ مهر "روز ملی روستا و عشایر" به صورت ویدئوکنفرانس پروژه تامین آب بمرود در شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی با ۶۵۰ خانوار بهره مند به صورت نمادین توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.
وی با بیان این که زندگی عشایر متنوع و سخت است و طی دوره ۱۵ ساله خشکسالی، سال های سختی برای عشایر گذشته است، افزود: امروزه با وجود مشکلات در حوزه عشایر، ۹۵ درصد عشایر به راه دسترسی دارند و ۷۰ درصد آنان نیز از آب سالم برخوردار هستند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: امسال ۳ میلیون راس دام در دست دامداران مانده و کسی نیست این دام را بخرد که بخشی از این به دلیل برگزار نشدن مراسم حج و محرم بود.
وی ادامه داد: امروز این محصول استراتژیک را به حد قابل قبولی در کشور داریم و اگر صادرات هم باز شود در تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور دچار مشکل نمی شویم.
قندالی با اشاره به سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور، گفت: در سرشماری عشایر در سال ۱۳۸۷ تعداد ۲۱۳ هزار خانوار عشایری با یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت در کشور وجود داشت که در سال گذشته با همکاری مرکز آمار ایران سرشماری عشایر به صورت ثبتی مبنایی انجام شد که بر اساس آمار اولیه آن، خانوارهای عشایری کشور به ۳۲۴ هزار خانوار رسیده که ۱۱۱ هزار خانوار اضافه شده و جمعیت آنان نیز ۱۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: نتایج سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور در اول آبان همزمان با "روز ملی آمار" با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رونمایی می شود.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به این که در چند سال گذشته وارد حوزه تامین انرژی خورشیدی برای عشایر کشور شدیم، افزود: کار دیگری که انجام شد توجه به معیشت و تولید عشایر بود و در این زمینه طرح محوری زنجیره تولید گوشت قرمز را در مناطق عشایری اجرا
کردیم.
وی یادآور شد: در سال های گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت کرده ایم که ۵۵۰ میلیارد تومان آن با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله بوده است.