تریبون

۰

 

بانک مرکزی اعلام کرد:
مبادله ٩ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک در اسفندماه ۹۸
بالغ بر ٩ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ١٤٩٤ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ٩٨ در کل کشور مبادله شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، بالغ بر ٩ میلیون و ۵۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ١٤٩٤ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ٩٨ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۱.۲ درصد و ۲۲.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٧٩٠ هزار میلیارد ریال مبادله شد.
در اسفندماه سال گذشته، ۵۲.۱ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۳.۶ درصد، ۱۰.۷ درصد و ۷.۸ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۵.۷ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۲.۹ درصد)، اصفهان (۶.۸ درصد) و خراسان رضوی (٦ درصد) مبادله گردیده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
 چک‌های برگشتی
بالغ بر یک میلیون و ۳۶ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٧٧ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ١٣٩٨ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۴۴.۲ درصد و ۵۱.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۱۰.۹ درصد و ۱۱.۸ درصد برگشت داده شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت داده شده در بهمن ماه ١٣٩٨ به ترتیب معادل ۸.۴ درصد و ۹.۵ درصد و در اسفندماه سال ١٣٩٧ به ترتیب برابر ۸.۸ درصد و ۴.۹ درصد بوده است.
 چک‌های برگشتی به تفکیک علل
حدود یک میلیون و ٥ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٦٢ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ١٣٩٨، در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ٩٧ درصد و از نظر ارزش ۹۱.۵ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.
در ماه مورد بررسی در استان تهران حدود ٣١٨ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٧٤ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ٩٦ درصد و از نظر مبلغ ۸۶.۷ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

سخنگوی گمرک ایران:
ازبکستان محدودیت های ترانزیتی کامیون های ایرانی را لغو کرد
سخنگوی گمرک ایران گفت: محدودیت های ترانزیتی کامیون های ایرانی در قلمرو کشور ازبکستان لغو شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح اله لطیفی اظهار داشت: بر اساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند محدودیت‌های ترانزیتی کامیون‌های ایرانی در قلمرو کشور ازبکستان لغو شد.
لطیفی افزود: با تصمیم کمیسیون مقابله با بحران جمهوری ازبکستان، محدودیت‌های حمل و نقلی برای کشورهای ایران، افغانستان و ایتالیا، با رعایت دقیق موازین بهداشتی لغو شد.
سخنگوی گمرک ایران گفت: مدت توقف برای کامیون‌های خارجی در ازبکستان برای رویه‌های ترانزیت، صادرات و واردات حداکثر ۱۰ روز تعیین شده است و رانندگان قبل از پایان این زمان باید این کشور را ترک کنند.